بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/05/15 - 14:49
  • - تعداد بازدید: 45
  • - تعداد بازدیدکننده: 38
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد:

بنیاد ملی نخبگان در حال شکل‌دهی به نظام رتبه‌بندی مدارس شهابی است/ عزم خود را برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کرده‌ایم

سید سلمان سید افقهی گفت: بنیاد ملی نخبگان در حال شکل‌دهی به نظام رتبه‌بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش و پرورش است، یعنی مدارسی که در طرح شهاب مخاطب بنیاد هستند رتبه‌بندی خواهند شد و از مدارس برتر حمایت‌های ویژه‌ای در بسترهای زیرساختی، اعتباری و مالی صورت خواهد گرفت.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مراسم اختتامیه نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه طرح شهاب در گردهمایی ملی مدیران مدارس کانون‌های نخبه پرور، انسان‌سازی را از جمله مهمترین رسالت ها و اهداف بعثت انبیا الهی برشمرد و گفت: همه مجادلات، مناقشات و منازعات از ابتدای بعثت انبیا تاکنون بر سر بحث شکل دهی به کارخانه انسان‌سازی بوده است، اینکه بتوانیم جامعه‌ای را شکل دهیم که در آن جامعه انسان رشد کند و به کمال غایی خود برسد که ریشه این امر در فضای خدمت شما معلمان و مدیران نظام آموزشی است.

وی افزود: بنیادی‌ترین حوزه تربیتی و پرورشی به دست معلمان و مربیان شکل می گیرد و برهمین اساس است که می‌گویند علم در کودکی مانند حکاکی روی سنگ است که بر ضمیر کودکان خواهد ماند و عمده مسائل و مشکلاتی که انسان‌ها در بزرگسالی با آن مواجه می‌شوند ناشی از شرایط تربیتی در سنین کودکی است.

اهمیت صدچندان فعالیت در حوزه‌های استعدادیابی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اهمیت صدچندان فعالیت در حوزه‌های استعدادیابی، گفت: تعالی و پیشرفت کشوربه واسطه نخبگان جامعه محقق خواهد شد. استعدادها هستند که باید آینده کشور را بسازند، جایگاه‌های مهم تصمیم‌سازی کشور را در دست گیرند و پیشران پیشرفت باشند.

سید افقهی ادامه داد: انقلاب ما نیز انقلابی فرهنگی بود که از همان ابتدا با هدف ایجاد حیات طیبه برای انسان و ساخت جامعه‌ای که از نظر عدالت، رفاه و سطح زندگی و پیشرفت الگوی جهانیان شود، شکل گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه آرمان انقلاب اسلامی این بوده که جامعه‌ای مترقی با انسان‌هایی بهره‌مند از هر دو بال علم و ایمان باشیم، گفت: چنین تربیتی به دست مربیان و معلمان نظام آموزشی انجام می‌شود و تاکید ما بر دوره متوسطه اول بر همین اساس شکل گرفته، چراکه در این دوره شخصیت اصلی فرد که ریشه عمل و نظر آینده است، شکل می‌گیرد، همانگونه که ریشه نهال در زمین حاصلخیز و شرایط مناسب رشد صحیح خود را خواهد داشت.

تاکید رهبری بر اجرایی سازی دو سند مهم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اهمیت سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: این سند در سال ۹۱ ابلاغ شده، اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرر رهبر معظم انقلاب و با گذشت حدود ۱۲ سال از ابلاغ این سند، بخش عمده آن اجرایی نشده است، همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به عنوان سندی راهبردی و بسیار مهم بارها مورد تاکید و پیگیری رهبری قرار گرفته است.

سید افقهی در ادامه افزود: سند راهبردی کشور درامور نخبگان حوزه‌های وسیع‌تری را نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بر می‌گیرد و نقش وظایف هر دستگاه را به صورت ویژه در قبال نخبگان مشخص کرده است، اما فصل مشترک دو سند فلسفه نظام انقلاب و نظام اسلامی است که بر اساس آن اگر بخواهیم نظام‌مان در راستای اهداف خود حرکت کند باید انسان‌هایی داشته باشیم که فلسفه فکری، جهان بینی، هستی شناختی و معرفت شناسی‌شان در راستای آموزه‌های انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی باشد.

یک سوال اساسی!

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ایجاد زمینه برای آموزش عادلانه تاکید شده، گفت: سوال اینجاست که آموزش عادلانه چگونه باید اتفاق بیفتد؟

سید افقهی ادامه داد: عدالت آموزشی یکی از شاخص‌های انقلاب اسلامی است، اما متاسفانه در چند سال اخیر با نگاهی به آمار رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور به نظر می‌رسد توزیع آموزش و توانمندسازی استعدادهایمان به سمت دهک‌های برخوردار و دارای قدرت اقتصادی متمایل شده که ریشه آن را باید در نظام تربیت و آموزش خود جستجو کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه استعدادهایی در کشور داریم که حتی آنها را نمی‌شناسیم، گفت: باید کاری کنیم که از میلیون‌ها استعداد جوان و نوجوان کشور حتی یک استعداد هم هدر نرود. مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر در گوشه‌ای از کشور فرد نابغه‌ای به دنیا بیاید، شناخته نشود و بدون آنکه زمینه استعداد او فراهم شود از دنیا برود، به او ظلم کرده‌ایم.

عزم خود را برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: همین دغدغه سبب شکل‌گیری طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با عنوان شهاب شد، وقتی به بنیاد ملی نخبگان آمدیم، عزم خود را برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم تا به شیوه‌ای توان سیستم اجرایی کشور را در تحقق عدالت آموزشی بالا ببریم.

وی ادامه داد: طرح شهاب طرح بسیار خوبی‌ست که بخش شناسایی آن مطابق روال‌های شیوه نامه تاکنون پیگیری شده، اما مشکل آنجاییست که پس از شناسایی، هدایت لازم برای استعدادها اتفاق نیفتاده است که در چنین شرایطی نقش مدارس شبانه روزی بسیار پررنگ دیده می‌شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: از این رو در تدبیری، مدارس با تراکم بالای استعدادی مورد شناسایی قرار گرفت و منجر به شکل‌گیری این گردهمایی با شما مدیران و مربیان مدارس شد تا با اجرای برنامه‌های توانمندساز و جلسات هم‌اندیشی در راستای تحقق واقعی برنامه ملی شهاب در همه ابعاد پیش رویم.

شکل دهی به نظام رتبه‌بندی مدارس شهابی/ امری خطیر در لایه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی

سید افقهی در ادامه اظهار کرد: این امر، امر خطیری ست که در لایه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. وظیفه و شأن بنیاد ملی نخبگان است که در حوزه استعدادی و نخبگانی ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهد و معتقدیم اگر انسان اراده کند کاری را انجام دهد و از جان مایه بگذارد طبیعتاً هدف او علی رغم همه محدودیت ها محقق می‌شود و این اراده است که نقش اصلی را بازی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در اجرای این اهداف ید واحده‌ای شویم، گفت: بنیاد ملی نخبگان در حال شکل دهی به نظام رتبه‌بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش و پرورش است، یعنی مدارسی که در طرح شهاب مخاطب بنیاد هستند رتبه‌بندی خواهند شد و از مدارس برتر حمایت‌های ویژه‌ای صورت خواهد گرفت و آنچه امروز به شما مژده می‌دهم این است که بنیاد در ایجاد بستر مناسب برای حمایت‌های زیرساختی، اعتباری و مالی همراه شما خواهد بود.

سید افقهی در ادامه با اشاره به بورس دانا گفت: زمان شهید بزرگوار، شهید رئیسی بورسی به همت ایشان بنیانگذاری شد به عنوان بورس دانا که بنا داریم آن را به دانش آموزان برتر همین مدارس اهدا کنیم. آیین نامه و شیوه نامه این بورس سال گذشته در بنیاد ملی نخبگان ابلاغ شده و بر اساس آن استعدادهای برتر ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همکاری کانون‌های نخبه پرور با مدارس شهابی‌

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه از دیگر موارد مهمی که باید در دستور کار قرار بگیرد همکاری کانون‌های نخبه پرور با مدارس شهابی‌ست، اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد تنوع مدارس در نظام آموزشی کشور نیستیم. آن چه دنبال می شود اطلاق عنوان شهابی بر اساس عملکرد به مدارس برتر در حوزه تربیت و هدایت استعدادها و فعالیت مستمر آنها است.

پیگیری‌ برای جلب حمایت استانداران سراسر کشور از مدارس شهابی

سید افقهی همچنین از پیگیری‌های بنیاد ملی نخبگان در راستای هماهنگی با استانداران سراسر کشور برای حمایت ویژه از مدارس شهابی خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان با استانداری‌ها وارد مذاکره شده و به امید خدا با حمایت استانداری از مدارس شهابی در آینده، گامی دیگر در تحقق اهداف بر می داریم، همچنین پیگیری امور این مدارس از جمله ماموریت‌های ویژه بنیادهای نخبگان استانی است که باید ارتباط خود را با مدارس شهابی گسترش دهند.

سید سلمان سید افقهی در پایان با بیان اینکه موضوع مدارس شهابی از موضوعات کلیدی بنیاد نخبگان خواهد بود، گفت: پیشنهادات و ایده‌های شما در راستای شکل دهی هرچه بهتر این برنامه، قطعاً مورد استقبال مسئولان بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت و انتظار داریم ایده‌های خلاقانه خود را در راستای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها در اختیار ما قرار دهید. امیدواریم که خداوند ما را در مسیری که آغاز شده یاری کند و بتوانیم با حرکت در جهت اجرای عدالت، شاهد ثمرات مثبت در رشد نظام آموزشی و تعالی کشور باشیم.



***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.


  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172525
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین