بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/10/07 - 07:38
  • - تعداد بازدید: 730
  • - تعداد بازدیدکننده: 97
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان‌جنوبی:

تاریخ به دست افراد هدفمند و بزرگ ساخته می‌شود

احمدی‌زاده گفت: تاریخ به دست افراد هدفمند و بزرگ ساخته می‌شود و این افراد هستند که تاریخ را رقم می‌زنند.

~/Asset/News/News/Image/احمدی زاده 8.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم تجلیل و تکریم از مقام علمی دکتر علی‌محمد ولوی؛ استاد تاریخ دانشگاه الزهرا(س) به همت بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی و با حضور جمعی از سرآمدان، دانشگاهیان و فرهیختگان استان در دانشگاه بیرجند برگزار شد.


در این مراسم، سید سعیدرضا احمدی‌زاده؛ رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان‌جنوبی الگوسازی، برندسازی و معرفی مشاهیر و تبیین آثار و روش و منش اساتید شامخ را از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های تکریم دانست.


وی با بیان اینکه اخلاق‌مداری، آزادگی، مردانگی و جوانمردی استاد ولوی از ویژگی‌های شخصیتی این استاد برجسته است، افزود: دانشجوپروری و عزم راسخ در اشاعه علم تاریخ و تأسیس انجمن‌های متعدد علمی از جمله انجمن ایرانی تاریخ و نشریات متعدد از اقدامات شاخص این استاد برجسته است.


احمدی‌زاده با اشاره به اینکه تاریخ یعنی آینده تغییر و تحول، ادامه داد: تاریخ به دست افراد هدفمند و بزرگ ساخته می‌شود و این افراد هستند که تاریخ را رقم می‌زنند.


رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان‌جنوبی با اشاره به سخن بزرگان درباره اهمیت شناخت تاریخ، گفت: مارکوس گارودی می‌گوید «و مردمانی بدون شناخت فرهنگ و اصالت و تاریخ گذشته خود مثل درختی بدون ریشه هستند» و یا ژنرال دوگل معتقد بود «ملت‌ها به تاریخ خود زنده‌اند. شیلر نیز در جایی نوشته است «تاریخ به ما می‌آموزد که از گذشته چه درسی برای آینده بگیریم». تمام این موارد حاکی از اهمیت علم تاریخ است.


وی اظهار داشت: تاریخ تکرار آینده است و ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار است. تاریخ با فداکاری رشد می‌کند؛ یک نسل باید برای رفاه نسل پس از خود فداکاری کند. اهمیت تاریخ در آیندۀ یک جامعه سبب می‌شود بعضی کشورهای جدیدالتاسیس به دنبال تاریخ‌سازی و هویت‌سازی برای خود باشند تا قهرمانان و اسطوره‌های خود را به عنوان الگو برای مردم و جهان معرفی کنند؛ مانند جمهوری آذربایجان که نظامی‌گنجوی را از آن خود می‌داند یا ازبکستان که مدعی ابن‌سینا است و یا ترکیه که مولانا را شاعری ترک بیان معرفی می‌کند.


احمدی‌زاده تصریح کرد: ایران دارای مفاخر، مشاهیر، علما و اسطوره‌های بسیاری است که هر یک ریشه در فرهنگ غنی تاریخ کهن این سرزمین دارند و سبب شده‌اند مورخان ایران را به عنوان کشور فرهنگی، علم‌دوست و دارای تمدن عظیم معرفی کنند. شجاعت، دلاوری، ایمان، علم و جوانمردی در فرهنگ ایرانی موج می‌زند. بقول توماس کارلایل «تاریخ سیر خود را بر زندگی مردان بزرگ بنا کرده است».
  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156631
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین