بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/10/04 - 13:31
  • - تعداد بازدید: 1769
  • - تعداد بازدیدکننده: 93
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان:

توجه پژوهش‌گران به پتانسیل زیست‌بوم استانی یک ضرورت است

عامری‌‎سیاهوئی با اشاره به لزوم برقراری ارتباط نظام‌مند میان دانشگاه و صنعت، گفت: امروزه تربیت نیروی‌متخصص در تمام حوزه‌های مورد نیاز که بتواند نیازهای پژوهشی صنعت را رفع کند، اهمیت بالایی دارد.

~/Asset/News/News/Image/پژوهش9.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ وحید عامری‌سیاهویی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان با بیان اینکه پژوهش نیازمند زمینه‌سازی کلان و بلندمدت است، گفت: این مسأله مانند نهالی است که باید سال‌ها از آن مراقبت شود تا در نهایت بعد از چندین سال، تلاش خستگی‌ناپذیر به ثمر برسد.


وی گفت: نباید انتظار داشت در زمانی کوتاه و با پژوهش در یک مقوله به دستاوردهای ارزنده که صنعت را منتفع کند، رسید.


رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان اضافه کرد: پژوهش نیازمند زیرساخت‌ها و همراهانی است؛ به طور مثال زمانی که فیزیک کوانتوم در دنیا مطرح شد، هیچ آزمایشگاهی برای تحقیق و آزمایش در این راستا وجود نداشت و طرح و نظریه‌ها تنها روی کاغذ ثبت شده بود اما به مرور زمان آزمایشگاه‌هایی ساخته و فیزیک کوانتوم شناخته شد و امروزه شاهد این موضوع هستیم که فیزیک کوانتوم به وفور در صنعت و در بعد جهانی در حال استفاده است و صنایع به روز دنیا از مکانیک کوانتومی استفاده می‌کنند و عملاً علوم مهندسی بدون این علم ناقص هستند.


وی اظهار داشت: زمانی که نیاز به پژوهش در حوزه‌ای احساس می‌شود، باید سال‌ها زمان بگذرد تا در نهایت بعد از صرف زمان و تلاش زیاد بتوان از دستاوردهای آن استفاده کرد و نتایج مورد نظر حاصل شود.


رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان با اشاره به شرایط کشور در زمان تحریم، بیان داشت: در حال حاضر صنعت داخلی نسبت به دانش بومی احساس نیاز کرده البته اقتصاد کشور هنوز مبتنی بر نفت و مصرف‌گرایی است. مصرف‌گرا بودن باعث می‌شود برای استقلال علمی کشور و بکارگیری دستاوردهای علمی در صنعت، تلاشی صورت نگیرد و کشور عملاً یک تولیدکننده صرف با قطعات وارداتی باشد.


عامری ادامه داد: این مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت را نیز متأثر کرده است و از این عدم‌ارتباط مؤثر و کارا، هم حوزه صنعت و هم دانشگاه‌ها متضرر شده‌اند.


وی اضافه کرد: امروزه کشور ناچار به برقراری ارتباط مؤثر و قوی میان دانشگاه و صنعت است و البته اقدامات خوبی نیز صورت پذیرفته است.


رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان با بیان اینکه امضا تفاهم‌نامه و قرارداد میان نخبگان با صاحبان صنعت از اقدامات مهمی است که باید در اولویت قرار بگیرد، تصریح کرد: در شرایط کنونی که نیاز به تکیه بر دانش داخل، بیش از پیش حس می‌شود، نمی‌توان توقع غیرمنطقی و غیرواقعی از دانشگاه‌ها داشت که سریع وارد عمل شوند و پاسخگوی همه نیازها باشند و در مدت زمان کوتاهی کشور را به استقلال علمی برسانند چراکه پژوهش کاربردی عملاً اقدامی زمان‌بر است.


وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در سطح استان انجام می‌شود با نیازهای استان فاصله دارد و نمی‌توان گفت به طور صد‌در‌‎صد منطبق با نیازهای استان است اما گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است و به مرور زمان سبب بومی‌شدن پژوهش خواهد شد.


وی یادآور شد: برای بومی‌شدن پژوهش متناست با زیست‌بوم هرمزگان، اقدامات مناسبی انجام شده است. به عنوان نمونه دانشکده علوم‌و‌فنون دریایی دانشگاه هرمزگان در این مسیر پیشرو است.


عامری با بیان اینکه استان هرمزگان متکی بر یک مدل صنعتی نیست، گفت: هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارد، حوزۀ گسترده‌‎ای از صنایع مختلف مانند فولاد، کشتی‌سازی و صنایع فرا ساحل و پالایشگاه را در بر گرفته است. از سوی دیگر، این صنایع لزوماً به پتانسیل زیست‌بوم استان توجه نکرده‌اند و بیشتر به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص هرمزگان به این استان جذب شده‌اند.


رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: امروزه تربیت نیروی‌متخصص در تمام حوزه‌های مورد نیاز که بتواند نیازهای پژوهشی صنعت را رفع کند، اهمیت بالایی دارد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 147677
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین