بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/02/01 - 12:30
  • - تعداد بازدید: 765
  • - تعداد بازدیدکننده: 81
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
عضو هیئت‌علمی حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

توسعه پایدار بدون توجه به علوم‌انسانی محقق نمی‌شود

اشراقی با اشاره به گسترۀ علوم مختلف، گفت: در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و اقتصادی دنیا در زمینه فنی و مهندسی، محققان علوم‌انسانی حضوری فعال دارند.

~/Asset/News/News/Image/علوم انسانی7.jpg
مجتبی اشراقی؛ عضو هیئت‌علمی حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مقتضیات رشته‌های علوم‌انسانی، گفت: در این رشته‌ها بر خلاف حوزه‌های فنی و مهندسی که نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی است، عمدتاً کار و فعالیت کتابخانه‌ای و مطالعاتی انجام می‌شود.




وی افزود: در برخی موارد، پروژه‌های موجود در حوزۀ علوم‌انسانی به تنهایی و با کار مطالعاتی عضو هیئت‌علمی و یا محقق انجام می‌شود اما در برخی موارد هم نیاز به تشکیل تیم و هسته تحقیقاتی است.


اشراقی دسترسی به داده‌ها را مهمترین مشکل حوزه علوم‌انسانی در بخش تحقیق و پژوهش دانست و ادامه داد: منابع اطلاعات علمی محققان و اساتید این حوزه بسسیار کم است بطوریکه این مشکل حتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز وجود دارد. در واقع، فرد برای انجام تحقیق روی موضوع و محور پژوهشی خود دسترسی کافی به مجلات و کتابخانه‌های بین‌الملی ندارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه علوم‌انسانی به توجه بیشتری نیاز دارد، اظهار داشت: باید دانست که توسعه همه‌جانبه بدون اتکا به علوم‌انسانی میسر نیست؛ در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و اقتصادی دنیا در زمینه فنی و مهندسی، محققان علوم‌انسانی به عنوان مشاورهای مالیاتی، حقوقی و قانونی حضوری فعال دارند بطوریکه بدون نقش‌آفرینی آنان عملاً نتایج دلخواه کسب نمی‌شود.


وی تصریح کرد: در دنیای توسعه‌یافته امروز، بسیاری از علوم به یکدیگر گره خورده‌اند و عملاً قدرت تفکیک وجود ندارد؛ بنابراین برای رسیدن به موفقیت در مسیر توسعه، توجه به علوم‌انسانی یک ضررت است.  

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 146796
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین