بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/05/09 - 13:38
  • - تعداد بازدید: 25
  • - تعداد بازدیدکننده: 25
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس بنیاد ملی نخبگان:

زیست‌بوم دانش‌بنیان امروز دیگر یک زیست بوم تعریفی و تعارفی نیست/ لزوم باورمندی به استفاده از توان داخل

روح الله دهقانی گفت: زیست‌بوم دانش‌بنیان امروز دیگر یک زیست بوم تعریفی و تعارفی نیست بلکه یک موجود قدرتمند و امیدوار است که با در اختیار گرفتن بازار داخلی، روز به روز پیشرفت خواهد کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، روح ‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان طی سخنانی در آیین امضای قرارداد ساخت ۱۲ دستگاه آشکار ساز کامیونی و افتتاح رسمی دستگاه های آشکار ساز به صورت ویدیوئی کنفرانسی در گمرکات کشور، «نفوذ، ورود و استفاده از صنعت دانش‌بنیان کشور در تمام عرصه ها» را از دستاورد های ارزشمند دولت سیزدهم خواند و اظهار کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌عنوان بازیگران اصلی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را مدیون توجه ویژه رییس جمهور شهید هستیم.

وی ضمن اشاره به نگاه راهبردی شهید رییسی نسبت به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، چهارمین دوره معاونت علمی و فناوری را یکی از درخشان ترین دوره ها از نظر همکاری این معاونت با‌ دستگاه های اجرایی کشور دانست.

دهقانی در ادامه،«وزارت اقتصاد و دارایی» را همراه‌ترین و باورمندترین دستگاه به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، حامی در مسیر رشد شرکت های دانش‌بنیان، رفع موانع اقتصادی و برشمرد و افزود: دکتر خاندوزی تمام قد حامی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستند؛ موردی بود که علی رغم پیگیری های صورت گرفته در  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ۹ سال بی نتیجه مانده بود؛ بنده آن موضوع رو تلفنی از دکتر خاندوزی پیگیر شدم و ایشان همان شب کار را پیش بردند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه، این نگاه ویژه در دستگاه‌های ذیل وزارت اقتصاد و دارایی نیز وجود دارد؛ گفت: تجهیزات آشکار ساز نصب شده در گمرکات کشور در سه سال گذشته، معادل آن چیزی است که در۱۸ سال گذشته رقم خورده؛ این افتخار حاصل باورمندی به استفاده از توان داخل است.

او در ادامه قیمت حدود ۴۰ درصدی نسبت به نمونه های خارجی و در دسترس بودن مستقیم شرکت را از جمله مزایای استفاده از توان داخل دانست و افزود: حمایت‌های معاونت علمی و گمرک سبب شده همه اتفاقات بر مبنای مشارکت مردم شکل گیرد.

دهقانی خاطرنشان کرد: علی رغم برخی از شنیده‌ها، تمام این تجهیزات با سخت‌گیری‌های بسیار زیاد استاندارد وارد بازار شده است و تاییدیه گرفتند.

وی تصریح کرد: در راستای برنامه ‎ریزی برای توسعه ظرفیت شرکت‎های دانش ‏بنیان و فناور داخلی به‌منظور رفع نیاز گمرکات کشور، چند ماه پیش توافق‎نامه همکاری مشترک فی‌‎مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‎بنیان ریاست‌جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران با موضوع توسعه و بهره ‎برداری از سامانه‎‌های بومی بازرسی آشکارساز پرتو ایکس کامیونی، ریلی و چمدانی منعقد شد؛ بر مبنای این توافق‌نامه همکاری مقرر شد تعداد 50 دستگاه آشکارساز کامیونی (17 دستگاه در سال اول و 33 دستگاه در سال دوم) با استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و شرکت‎‌های دانش‎‌بنیان تامین شود که امروز شاهد این هستیم که ۱۲ مورد از آنان قرارداد شدند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری عنوان کرد: مضاف بر این، شناسایی و ارزیابی شرکت‎های دانش‌‏بنیان و فناور دارای پتانسیل ساخت تجهیزات و اعلام ظرفیت هریک، تدوین و اعلام مشخصات فنی تجهیز و کیفیت تصویر خروجی براساس نیازمندی گمرک جهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌‎بنیان و طراحی و ارائه مدل فرآیند آزمون (Test Procedure)  منطبق‎ بر مشخصات فنی و کیفیت تصویر با اخذ نظرات سازمان‎های ذی‏ربط از جمله مواردی است که طی این مدت رقم خورده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با تأکید بر اینکه مجموع این اتفاقات مسیر خوبی و پر امیدی را برای دانش‌بنیان‌ها رقم زده است؛ اظهار کرد: امیدواریم این توفیقات ادامه پیدا کند و جریان بازار اقتصادی خوبی برای دانش بنیان ها ایجاد شود.

دهقانی، سامانه جامع گمرک هوشمند را از دیگر دستاورد های ارزشمندی خواند که با حمایت و همکاری معاونت علمی، فناوری و وزارت اقتصاد در سه ساله اخیر کلید خورد و چندی پیش به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: بازطراحی و بازنویسی فرآیندهای گمرک (گمرک هوشمند) که سبب افزایش سرعت طی تشریفات و کاهش ماندگاری کالا می شود از دیگر اتفاقات مبارکی است که به همت دانش بنیان ها رقم خورد.

دهقانی در ادامه از رفع موانع فنی، زیر ساختی و توافقی که صندوق های پژوهش و فناوری بتوانند ضمانت هایی برای گمرک صادر کنند خبر داد و بیان کرد: این امر یک اتفاق ارزشمند برای قدرت بخشیدن به زیست بوم دانش بنیان کشور است.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، "غزال‌های دانش‌بنیان" را یکی از افتخارات بزرگ زیست بوم علم و فناوری برشمرد و عنوان کرد: این شرکت ها طی پنج سال گذشته، متوسط رشد سالانه بالای پنجاه درصد داشته، هر یک بیش از ۲۰۰ نفر نیروی متخصص به کار گرفته و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: زیست‌بوم دانش‌بنیان امروز دیگر یک زیست بوم تعریفی و تعارفی نیست بلکه یک موجود قدرتمند و امیدوار است که با در اختیار گرفتن بازار داخلی، روز به روز پیشرفت خواهد کرد.


***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172452
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین