بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/03/20 - 11:01
  • - تعداد بازدید: 133
  • - تعداد بازدیدکننده: 129
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:

شرکت‌های خلاق حوزه‌های علوم انسانی و هنر باید از تیم تخصصی و نخبگانی برخوردار باشند

رئیس بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت بهره‌مندی شرکت‌های خلاق حوزه‌های علوم انسانی و هنر از تیم تخصصی، نخبگانی و نوآوری‌های هنر و علوم انسانی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ روح‌الله دهقانی رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در همه جای دنیا اگر قرار باشد حرکتی با انرژی و به شکلی پایدار رقم بخورد از همکاری و مشارکت مردم بهره گرفته می شود و این مهم در چند دهه گذشته در کشور‌های توسعه یافته به یک ادبیات رایج بدل شده است.

وی با بیان اینکه اگر حرکت های مردمی با پیشرفت های علمی و فناوری همراه شود، اتفاق بزرگی خواهد افتاد، اظهار داشت: حضور مردم در میدان زیست بوم علم و فناوری باعث می شود تا حس کنند، حامی توسعه فناوری در کشور هستند و در طرف دیگر هم حاکمیت با پشتوانه محکم تری در عرصه های بین المللی از گفتمان علم و فناوری ظاهر می شود.

دهقانی  با اشاره به اینکه «مردم» بازیگر اصلی در اقتصاد هستند  و تا مردم به میدان نیایند، اقتصاد شکل نمی گیرد، افزود: علم و اقتصاد به تنهایی به جای اقتصاد، طبقه می سازد و به شکاف طبقاتی منجر خواهد شد و پرسشی که در این فضا مطرح می شود این است که چطور فناوری به جامعه تسری دهیم که طی آن مردم هم از نوآوری بهره مند شوند. از جمله پیشنهادهایی که برای تحقق این مهم ارائه می شود، «نوآوری اجتماعی» است.

وی ادامه داد: در کشور ما گفتمان جنبش نرم افزاری، العلم سلطان و .... توسط مقام معظم رهبری هدفگذاری شده است و در نتیجه آن، امروز ما از 10 هزار شرکت دانش بنیان، دو هزار شرکت خلاق و 80 صندوق غیردولتی پژوهش فناوری، شتاب دهنده ها، مراکز نوآوری، هم آفرینی، شبکه آزمایشگاهی و ... برخوردار هستیم.

به گفته او، برنامه ملی آبادیران سال گذشته با این هدف (بهره مندی مردم از زیست بوم علم و فناوری)  ساخته شد تا مردم را هم از زیست بوم علم و فناوری منتفع کند و دستاوردهای این حوزه را در زندگی مردم حتی در سطح روستاها تسری دهیم و در این راستا از سال گذشته اقدامات بسیاری از سوی دبیرخانه این برنامه انجام شده است و ارتباطات متعددی با مجموعه های جهادی و مردمی رقم خورده است. امسال برای دومین سال است که می کوشیم این دستاوردهای یکساله و بهم رسانی ها را در یک نماشگاه 4 ساله به نمایش بگذاریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین تصریح کرد: اگر حمایت رسانه ملی، رسانه های فضای مجازی و خبرگزاری ها نبود، برنامه دیده نشده و موفقیت بالای 80 درصد محقق نمی شد. به جرات می توان گفت که پارسال برنامه‌ای پربازدیدتر و پربیننده تر از آبادیران نداشتیم.

دهقانی با بیان اینکه معاونت علمی تا به امروز از دو شان هویتی برخوردار بوده است، اظهار داشت: نخست، شرکت های دانش بنیان هستند در این بخش خصوصی بودن شرکت، گردش مالی مشخص، شان فناورانه  و تیم متخصص و نخبگانی از ضرورت ها است اما شان هویتی دوم معاونت شرکت های خلاق هستند که در حوزه های علوم انسانی و هنر فعالیت داشته و آنها هم باید خصوصی بوده و از تیم تخصصی، نخبگانی و نوآوری های هنر و علوم انسانی برخوردار بودند.

اما شان سوم هویتی ای که دهقانی در این نشست خبری کوشید به تبیین بگذارد، مجموعه های دانش بنیان مردم نهاد بودند و وی در توضیح این شان سوم هویتی اظهار داشت: از دو سال گذشته یک اندیشه ای وجود داشت که چطوری نوآوری را مردمی کنیم؛ بدین معنا که ماهیت تعاونی داشته باشند و مردم صرفا مصرف کننده کالای آنها نباشند؛ به تعبیری چگونه می  توان مردم را به میدان بازار اقتصاد دانش بنیان آورد.

وی در این راستا توضیح داد: امسال در دور دوم نمایشگاه آبادیران قرار است از این شق سوم هویتی رونمایی شود. در نتیجه شکل گیری مجموعه های مردم نهاد و تلفیق جریان علم و فناوری با حضور مردم اتفاقات شگرفی رخ خواهد داد و طی آن هم مردم از این اتفاقات و برکلات بهره مند می شوند و هم نخبگان با درد ها و مشکلات مردم آشنا می شوند، تعهد و  مسئولیت اجتماعی بیشتری را احساس خواهند کرد و نفس این تاثیرگذاری اتفاقا به موضوع نگهداشت نخبگان هم کمک خواهد کرد.  

معاون علمی رئیس جمهور همچنین ابراز امیداوری کرد که نمایشگاه ملی آبادیران در دور دوم گام بلندی به سمت ایران آباد، پیشرفته و پیشرو در منطقه و جهان بردارد.  


***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا
کلیک کنید.



  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 171785
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین