بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/10/07 - 08:30
  • - تعداد بازدید: 664
  • - تعداد بازدیدکننده: 102
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان مطرح کرد:

نقش اصلاح فرهنگ کار در افزایش بهره‌وری

شریعتی با اشاره به اینکه بهبود فرهنگ کار، مهم‌ترین راه برای رسیدن به محیط کاری مطلوب با بهره‌وری بالا است، گفت: استفاده از نخبگان در تدوین راه‌های رسیدن به این مهم ضروری است.

~/Asset/News/News/Image/shorfff.jpg

منصور شریعتی رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان در نشست شورای هماهنگی کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با اشاره به مهمترین تفاوت بین مستعدبرتر با نخبه، گفت: بر اساس تعاریف بنیاد ملی نخبگان، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد.


وی افزود: «استعداد برتر» به فردی اطلاق می‌شود که به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.


شریعتی در ادامه با مقایسه بین نیروی‌انسانی شاغل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور، گفت: در دانشگاه‌های غیردولتی با یک‌سوم نیروی دانشگاه‌های دولتی به‌تمامی وظایف محوله رسیدگی می‌کنند و این نشان‌دهنده بهره‌وری بسیار بالاتر بخش‌خصوصی در مقایسه با بخش دولتی است.


شریعتی ضمن برشمردن نقش پژوهش در استخدام نیروی کار، بر لزوم  افزایش فرهنگ کار در محیط کاری در ایران تاکید کرد و اظهار داشت: سیستم‌ها و ادارات موجود در کشور و شرکت‌های خصوصی باید نخبه‌خواه باشند و تمام تلاش خود را برای بهره‌مندی از توان نخبگانی به کار گیرند.




وی با اشاره به تسهیلات شهید تهرانی‌مقدم در بنیاد ملی نخبگان، گفت: این تسهیلات در زمینۀ جذب و به‌کارگیری مستعدان‌برتر در شرکت‌های دانش‌بنیان است که بنیاد ملی نخبگان بخشی از حقوق و مزایای این افراد را تا دو سال متقبل می‌شود؛ امیدواریم این طرح از طرف شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان با استقبال مواجه و این امر به نهادینه‌نشدن ‌فرهنگ نخبه‌گماری کمک کند.


رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به نقش محیط کار در بهره‌وری نیروی شاغل، گفت: بر اساس پژوهش‌ها 30 تا 40 درصد بهره‌وری مربوط به مهارت‌ها و تخصص نیروی کار و مابقی مربوط به فضای کاری، مدیریت کارمندان و دیگر شاخصه‌های حاکم بر محیط کار است.


وی با اشاره واژه Competence  به معنای صلاحیت‌حرفه‌ای، یادآور شد: صلاحیت حرفه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌ها، رفتارها و شایستگی‌ها است که اگر فرد شاغل یکی از این موارد را نداشته باشد، صلاحیت آن شغل را ندارد؛ بنابراین در کشورهای توسعه‌یافته علاوه بر تخصص و مهارت، برای تصاحب یک شغل رفتار شخص هم مورد بررسی قرار می‌دهند.


شریعتی اضافه کرد: یکی از وظایف پژوهشگران این است که با کمک دولت و سازمان‌ها، صلاحیت‌های حرفه‌ای را برای هر شغل و سمت تعریف و اجرا کنند که البته در اینجا لزوم همکاری بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در پژوهش محیط کار و تغییر در برنامه‌های آموزشی پررنگ‌تر می‌شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه برای رسیدن به محیط کاری مطلوب با بهره‌وری بالا در ایران بهبود فرهنگ کار است، که استفاده از نخبگان در تدوین راه‌های رسیدن به آن ضروری به نظر می‌رسد.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151015
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین