بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/02/23 - 14:22
  • - تعداد بازدید: 988
  • - تعداد بازدیدکننده: 85
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

هم‌افزایی علمی مهمترین نتیجه فعالیت در هسته‌های پژوهشی است

لطیفی گفت: هم‌افزایی علمی و بکارگیری تجربیات دیگر محققان و اساتید، یکی از مهمترین نتایج فعالیت گروهی است که نتیجه آن علاوه بر رفع نیاز، تولید مقالات و پتنت نیز خواهد بود.

 

~/Asset/News/News/Image/هسته88.jpg

هومن لطیفی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انواع پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور در کشورهای توسعه‌‍یافته، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته عموماً هسته‌ها حول یک نیاز یا مسئله شکل می‌گیرند. در برخی موارد، استاد یا عضو هیئت‌علمی به عنوان مدیر هسته تیمی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری و پسادکتری تشکیل می‌دهد و در برخی موارد و در قالب شبکه‌‎ای، اعضای تیم را شرکت‌‍‌ها و نهادها تشکیل می‌دهند.


وی افزود: در این موارد، بر مبنای نیاز احصاء شده بین دانشگاه و چند مرکز یا نهاد دیگر پروژه مشترک تعریف می‌شود. هر کدام از این نهادها، با اتکا به توان اعضای هیئت‌علمی و نیروی‌انسانی خود تیمی متخصص حول بخشی از این نیاز که مرتبط با تخصص آنها است، تشکیل می‌دهند و در نهایت نتایج حاصل‌شده، تجمیع خواهند شد. در این روند، مقاله و پتنت نیز علاوه بر رفع نیاز و حل مسئله طرح‌شده، حاصل می‌شود.


لطیفی ادامه داد: شبکه‌سازی بین نخبگان و محققان بخش‌های مختلف خاصه دانشگاهیان، سبب جلوگیری از موازی و دوباره‌کاری خواهد شد و فعالیت‌های افراد مختلف در مکان‌های مختلف جزیره‌ای نخواهد بود.


دانش‌آموخته دانشگاه فرایبورگ تصریح کرد: یکی از مهمترین نتایج فعالیت گروهی، هم‌افزایی علمی و بکارگیری تجربیات دیگر محققان و اساتید است. در این مسیر، محتوا و محصول تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار است.


وی در ادامه با اشاره به نقش مهم مدیر هسته در موفقیت تیم، شناخت از تخصص‌های مختلف را یکی از شاخصه‌های مدیر موفق برشمرد و تصریح کرد: مدیر یک هسته پژوهشی باید در یکی از زمینه‌های مورد نیاز متخصص باشد و اطلاعات نسبی نیز از دیگر تخصص‌ها داشته باشد. در واقع، در یک تیم تحقیقاتی، مدیر باید با زبان مشترک با دیگر اعضا و افراد تعامل کند.


استادیار دانشگاه وولسبورگ در پایان تأکید کرد: تنها با تخصص در رشته مدیریت و بدون آگاهی از زبان فنی و مهندسی، نمی‌توان یک گروه و یا هسته فعال و مسئله‌محور در حوزه فنی و مهندسی را اداره کرد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 154329
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین