حکاک گفت: حکمت، دستیابی به پیروزی در گرو احتیاط و قاطعیت است. در واقع، کار بدون حزم مانند تیر در تاریکی انداختن است؛ بنابراین باید هدف و نحوه رسیدن به آن از ابتدا مشخص باشد.
در این برنامه، حکاک؛ عضو هیئتعلمی گروه فلسفه دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) به بیان مباحثی در باب حکمتهای حضرت امیر(ع)، تعریف حکمت، جایگاه حکمت در قرآن و احادیث و معنای حکیم پرداخت و گفت: حکمت «دانش محکم مفید» معنا میشود.
وی افزود: فقط درصورتی میتوان صاحب حکمت را حکیم نامید که این حکمت به عمل منتهی شود.
حکاک با بیان اینکه به جرأت میتوان گفت در قرآن هیچ ارزشی بالاتر از حکمت نیست، ادامه داد: صفت بارز و شاخصی که هر فرد در عمل از خود بروز میدهد، از جمله صفات مثبت یا منفی، تجلی ارزش اوست.
عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) تصریح کرد: بر اساس حکمت، اگر عقل در کار نباشد، دینداری انسان اصلاح نخواهد شد؛ به عبارت دیگر، دینداری متوقف بر دینشناسی است. انسان ابتدا باید بداند دین چیست و آیا عقیدهای که به آن التزام میکند، درست است یا خیر.
وی تأکید کرد: عقل، دین را به میشناساند و درصورتیکه دین شناخته نشود، فرد دچار افراط یا تفریط خواهد شد؛ در نتیجه در دینداری فساد و تباهی ایجاد میشود؛ همانگونه که عدهای دچار مقدسمآبی یا در مقابل آن، اباحهگری شده و راه درست را گم میکنند.
حکاک برخورد گزینشی با مفاهیم دینی را مذموم دانست و دلیل آن را عدم دینشناسی عنوان کرد.
وی در ادامه یادآور شد: حکمت، دستیابی به پیروزی در گرو احتیاط (بررسی همهجانبه امور) و قاطعیت است. در واقع، کار بدون حزم مانند تیر در تاریکی انداختن است؛ بنابراین باید هدف و نحوه رسیدن به آن از ابتدا مشخص باشد.
عضو هیئتعلمی گروه فلسفه دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) در پایان با بیان اینکه قوه ادراک و عقل انسان، بیشتر از شنیدهها و خواندهها در علم انسان تأثیرگذار است، گفت: انسان بر اساس ویژگی ذاتی خود، هر آنچه را که مهم و باارزش بشمارد، به زبان میآورد اما آنچه اهمیت دارد، مدیریت این غریزه و کنترل آن است؛ در غیر اینصورت نفس دچار خواری و سفاهت خواهد شد.