علیزادهاسلامی گفت: شغل مطلوب برای دانشآموختگان، شغلی است که هم نیازهای روحی و روانی آنان را ارضاء کند و هم علم و دانستههای آنان را به ثروت تبدیل کند.
پروین علیزادهاسلامی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شغل مطلوب برای دانشآموختگان دانشگاهی، گفت: یکی از شاخصههای شغل مطلوب، رفع نیازهای روانی افراد است.
وی افزود: دانشآموختگان دانشگاهی باید در شغلی فعالیت کنند که هم نیازهای روحی و روانی آنان را ارضاء کند و هم بتوانند علم و دانستههای خود را به ثروت تبدیل کنند.
علیزاده ادامه داد: امروزه بسیاری از دانشآموختگان در شغلهای غیرمرتبط با رشتۀ تحصیلی فعالیت میکنند که این موضوع نهتنها سبب هدررفت انرژی و اندوختههای آنان میشود، بلکه به لحاظ روحی نیز تأثیرات منفی در اجتماع دارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به اهمیت و نقش مراکز رشد دانشگاهی در توسعۀ کارآفرینی، خوداشتغالی را تنها راه برونرفت از وضعیت کنونی در اشتغال دانشآموختگان دانست و اظهار داشت: حمایت و تقویت امکانات این مراکز از سویی و از سوی دیگر کاهش بروکراسی اداری اثرات مثبتی در ترغیب دانشگاهیان برای حضور فعال در عرصههای دانشبنیان و کسبوکار نوآورانه و فناورانه دارد.
وی اضافه کرد: نکته مهم در ارائۀ تسهیلات، نظارت دقیق و کارشناسیشده است؛ علاوه بر آن، باید روند بهگونهای باشد که تأکید بر آمار کمّی بر کیفیت خدمات و خروجیها تأثیر منفی نگذارد.
علیزاده یادآور شد: برقراری تعامل و همکاری بین دستگاههای اجرایی درون استانی با فعالان مراکز رشد و پارکهای علموفناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان میتواند زمینۀ لازم برای استفاده از ظرفیتهای بومی و اشتراکگذاری امکانات را فراهم کند تا از این طریق با کمترین هزینه و در چارچوب مقررات مشخص، بتوان از فعالان حوزۀ کسبوکارهای نوپا و فناورانه حمایت کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز تصریح کرد: حمایت از اجتماع نخبگانی در عرصههای کارآفرینی و دانشبنیان به اقدامات فرهنگی نیاز دارد اما در کنار آن، مقررات و آئیننامههای دقیق نیز باید تدوین شود.
وی در ادامه مهارتافزایی دانشآموختگان را یکی دیگر از انوع حمایت دانست و خاطرنشان کرد: فارغالتحصیلان رشتههای فنی و مهندسی و علومپایه، غالباً شناخت و درک درستی از بازار و مقتضیات آن ندارند. ادبیات بازار را نمیشناسند و هیچ دیدی نسبت به اموری مانند صادرات، واردات، مالیات، گمرک و بیمه نیز ندارند. در چنین شرایطی وجود شرکتهای دانشبنیانی که بتوانند اینگونه خدمات را به دانشآموختگان ارائه دهند یک ضرورت است. در واقع، این شرکتها میتوانند به عنوان شرکتهای دانشبنیان و مشاور در کنار شرکتهای دانشبنیان باشند.
علیزاده در پایان گفت: موفقیت در عرصههای کارآفرین و دانشبنیان به تدریج حاصل میشود و نیازمند توانافزایی و مهارتآموزی مداوم است تا فرد دانشآموخته به توانایی لازم برای حضور در این عرصهها برسد.