علیزادهاسلامی گفت: شغل مطلوب برای دانشآموختگان، شغلی است که هم نیازهای روحی و روانی آنان را ارضاء کند و هم علم و دانستههای آنان را به ثروت تبدیل کند.
![~/Asset/News/News/Image/شغل مناسب.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/شغل مناسب.jpg)
پروین علیزادهاسلامی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شغل مطلوب برای دانشآموختگان دانشگاهی، گفت: یکی از شاخصههای شغل مطلوب، رفع نیازهای روانی افراد است.
وی افزود: دانشآموختگان دانشگاهی باید در شغلی فعالیت کنند که هم نیازهای روحی و روانی آنان را ارضاء کند و هم بتوانند علم و دانستههای خود را به ثروت تبدیل کنند.
علیزاده ادامه داد: امروزه بسیاری از دانشآموختگان در شغلهای غیرمرتبط با رشتۀ تحصیلی فعالیت میکنند که این موضوع نهتنها سبب هدررفت انرژی و اندوختههای آنان میشود، بلکه به لحاظ روحی نیز تأثیرات منفی در اجتماع دارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به اهمیت و نقش مراکز رشد دانشگاهی در توسعۀ کارآفرینی، خوداشتغالی را تنها راه برونرفت از وضعیت کنونی در اشتغال دانشآموختگان دانست و اظهار داشت: حمایت و تقویت امکانات این مراکز از سویی و از سوی دیگر کاهش بروکراسی اداری اثرات مثبتی در ترغیب دانشگاهیان برای حضور فعال در عرصههای دانشبنیان و کسبوکار نوآورانه و فناورانه دارد.
وی اضافه کرد: نکته مهم در ارائۀ تسهیلات، نظارت دقیق و کارشناسیشده است؛ علاوه بر آن، باید روند بهگونهای باشد که تأکید بر آمار کمّی بر کیفیت خدمات و خروجیها تأثیر منفی نگذارد.
علیزاده یادآور شد: برقراری تعامل و همکاری بین دستگاههای اجرایی درون استانی با فعالان مراکز رشد و پارکهای علموفناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان میتواند زمینۀ لازم برای استفاده از ظرفیتهای بومی و اشتراکگذاری امکانات را فراهم کند تا از این طریق با کمترین هزینه و در چارچوب مقررات مشخص، بتوان از فعالان حوزۀ کسبوکارهای نوپا و فناورانه حمایت کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز تصریح کرد: حمایت از اجتماع نخبگانی در عرصههای کارآفرینی و دانشبنیان به اقدامات فرهنگی نیاز دارد اما در کنار آن، مقررات و آئیننامههای دقیق نیز باید تدوین شود.
وی در ادامه مهارتافزایی دانشآموختگان را یکی دیگر از انوع حمایت دانست و خاطرنشان کرد: فارغالتحصیلان رشتههای فنی و مهندسی و علومپایه، غالباً شناخت و درک درستی از بازار و مقتضیات آن ندارند. ادبیات بازار را نمیشناسند و هیچ دیدی نسبت به اموری مانند صادرات، واردات، مالیات، گمرک و بیمه نیز ندارند. در چنین شرایطی وجود شرکتهای دانشبنیانی که بتوانند اینگونه خدمات را به دانشآموختگان ارائه دهند یک ضرورت است. در واقع، این شرکتها میتوانند به عنوان شرکتهای دانشبنیان و مشاور در کنار شرکتهای دانشبنیان باشند.
علیزاده در پایان گفت: موفقیت در عرصههای کارآفرین و دانشبنیان به تدریج حاصل میشود و نیازمند توانافزایی و مهارتآموزی مداوم است تا فرد دانشآموخته به توانایی لازم برای حضور در این عرصهها برسد.