بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/06/28 - 09:32
  • - تعداد بازدید: 230
  • - تعداد بازدیدکننده: 228
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مشاور و روانشناس خانواده:

آدم‌های کوچک با ظرف‌های کوچک نمی‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند

حمید حبشی گفت: اگر کسی می‌خواهد کار تربیتی کند باید سطح معرفتش زیاد باشد. در معرفت‌شناسی و در روش‌شناسی در معرفت باید به شناخت برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ حمید حبشی مشاور و روانشناس خانواده در گردهمایی استادیاران جوان در مشهد، گفت: یکی از مهم ترین اصول در امر تربیت، تعریفی است که در این اصل داریم. وقتی می خواهیم انتقال آموزشی و تربیتی داشته باشیم، روش‌هایی که به کار می‌بریم روش اعمال یا تحمیل است. والد یا مربی یک امری را مناسب می‌دید و چون خیلی نمی‌دانست آن را به مخاطبش تحمیل کند از روش اعمال استفاده می‌کرد. در این روش چون به امکان اختیار مخاطب اعتنایی نداشت احساس ناگواری همچون اسارت در او ایجاد می‌کرد که مخاطب را به سمت تقابل هل می‌داد. مخاطب برای تقابل برنامه‌ای نداشت اما چون این روش می‌خواست اختیارش را برابر اعمال آزاد کند، ناچار به تقابل می‌شد.
 
وی ادامه داد: معمولا این روش مربوط به نوجوانان و جوانان است که در مقابل این روش قد علم می‌کنند و اگر ترس محرومیت داشته باشند این مقابله را با یک واسطه بروز می‌دهند. امروز برای اینکه هم آثار تحمیل را دیده‌ایم و اینکه نسل آینده در برابر تحمیل‌ها طغیان می‌کند، به روش ایجاد کردن رو آورده‌ایم. این روش با چند روش غیرمستقیم و تزیینی انجام می‌شود.

حبشی افزود: اگر بخواهیم تعریف تربیت را بشناسیم، کار مربی زمینه سازی است. باید شرایطی را آماده کند تا استعدادهای درونی را پرورش دهد. خداوند در یک آدم استعداد رشد قرار داده است. اگر با این نگاه تربیتی بخواهیم پیش برویم با 3 مولفه‌ تربیت روبرو هستیم. مهم ترین و اساسی ترین آن مربی‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: دومین مولفه مفاهیمی هستند که می‌خواهیم منتقل کنیم. مخاطب سومین مولفه است. یکی از مهم ترین نقش های یک مربی این است که در خودش انگیزه را شناسایی کند و در مخاطبش انگیزه را بیاموزد.

حبشی عنوان کرد: وجود انگیزه بسیار جدی است و می‌تواند محور سنجش آدم‌ها از محیط پیرامونشان باشد. انگیزه شناسی بسیار اهمیت دارد. اینکه چرا از انگیزه‌های متعالی به انگیزه‌های پایین رو آوردیم جای بررسی دارد. آیا عوامل حکومتی و دولتی در این امر تاثیرگذار بوده‌اند؟

وی تصریح کرد: زمینه‌های انگیزه و سطوح آن مهم است. انگیزه اگر فردی باشد در مقابل هر کنش اجتماعی قد علم می‌کند. در حال حاضر از یک انسان آمیخته به زوجیت به سمت آدم گرفتار به فردیت تغییر وضعیت می‌دهد. از همین رو این سوال به وجود می‌اید که چرا تشکیل خانواده پایین می‌آید و گسست آن بالا می‌رود؟

حبشی گفت: هر مربی باید مجهز به ظرفیت روانی وسیع باشد. آدم‌های کوچک و ظرف‌های کوچک نمی‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. پیامبر با جوامعی روبرو می‌شد که تمام ظرفیت‌های جاهلیت را دارد، اما پیامبر با تمام نورش آمده است. برخی از مربیان الان ناله می‌کنند، بعد آن وقت او می خواهد کار کند؟ این دانشجویان که دیگر بت‌پرست نیستند، باید مربی دنبال تربیت دانشجویش برود.

وی افزود: مولفه بعدی شناخت است. اگر کسی می‌خواهد کار تربیت کند باید سطح معرفتش زیاد باشد. در معرفت شناسی و در روش شناسی در معرفت باید به شناخت برسیم.

***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید
.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 167320
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین