اسفنده با اشاره به لزوم توسعهیافتن فضای کسبوکار، گفت: تجربۀ استارتآپ در کشورهای توسعهیافته نتایج خوبی داشت و توانست نقش مهمی در توسعهیافتگی ایفا کند.
![~/Asset/News/News/Image/3911f1ff1cc61b098636a8bfc3f77167_XL.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/3911f1ff1cc61b098636a8bfc3f77167_XL.jpg)
مسعود اسفنده؛ عضو هیئتعلمی پژوهشگاه پلیمر در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فقدان نیازسنجی در پذیرش دانشجو، گفت: امروزه کشور با مشکل تعدد دانشجو روبرو نیست بلکه مسئلۀ اصلی پراکندگی نامتوازن و نامناسب دانشجو است.
وی افزود: بسیاری از رشتههای دانشگاهی به لحاظ شغلی در کشور اشباع شدهاند اما کماکان دانشگاه در حال پذیرش دانشجو است. این موضوع قطعاً مشکلات بسیاری ازجمله فقدان شغل مناسب، برای کشور ایجاد کرده و خواهد کرد. از سوی دیگر، در برخی رشتهها که نوپا هستند و کشور زیرساخت لازم برای فعالیت در آنها را دارد، مسئلۀ کمبود دانشجو، استاد و محقق وجود دارد.
اسفنده ادامه داد: به دلیل پراکندگی نامناسب و عدمتوجه به نیازهای موجود کشور، پذیرش دانشجو روند منطقیای را طی نکرده و نمیکند. این روند دانشجو را به کارجو تبدیل کرده است، کارجوهایی که مهارت و توان عملی بالایی برای فعالیت در محیطهای واقعی را ندارند.
محققبرجستۀ مهندسی پلیمر اضافه کرد: در این روند، دانشجو دولت را موظف به استخدام و تعریف شغل برای خود میداند؛ البته این ایراد بیش از آنکه به دانشجو وارد باشد، به سیستم آموزشی وارد است که دانشجو را با منطق پذیرش نکرده و آموزش نداده است تا پس از اتمام تحصیل به فردی مؤثر در اشتغالزایی و اقتصاد کشور تبدیل شود.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه پلیمر گسترش فضای دانشبنیان را اقدام مناسب و راهحل خروج از مشکلات فعالی در عرصههای اقتصادی و اشتغالی دانست و اظهار داشت: کارهای خوبی انجام شده که به نتایج خوبی نیز منجر شده است اما باید دانست این روند تنها زمانی پایدار خواهد بود که حمایتهای موجود در حوزۀ دانشبنیان مستمر باشد. از سوی دیگر، دانشجو باید در طول تحصیل مهارتهای لازم را کسب کند.
اسفنده تصریح کرد: دولت نمیتواند برای همۀ دانشآموختگان ایجاد شغل کند خاصه در شرایطی که چابکسازی و کوچکشدن دولت یک اصل است.
وی افزود: میتوان برای رسیدن به نقطۀ مطلوب در کمترین زمان، از تجربیات بینالمللی نیز استفاده و آنها را با فرهنگ بومی منطبق و در واقع بومیسازی کرد. خوشبختانه امروزه مراکز رشد و پارکهای علموفناوری نیز ظرفیتهای خود را در اختیار دانشگاهیان قرار دادهاند تا علاوه بر برخورداری از تسهیلات و حمایتها، بتوانند از امکانات این مراکز نیز برای عملیکردن ایده و طرح خود بهره ببرند و گام مؤثری در کارآفرینی و رشد پایدار اقتصادی بردارند.
این محقق مهندسی پلیمر در پایان یادآور شد: تجربۀ استارتآپ در کشورهای توسعهیافته نتایج خوبی داشت و توانست نقش مهمی در توسعهیافتگی ایفا کند. امید است این تجربه در کشور نیز به نتایج مطلوب منجر شود.