شاخصهای زیست محیطی و تعامل فراگیر با انجمنهای مردمنهاد در نشست هیئت اندیشهورز معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین بررسی شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی دیپلماسی شهری با عنوان «حمل و نقل پاک» به همت بنیاد نخبگان استان قزوین به میزبانی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان قزوین و با مشارکت انجمنهای علمی برتر و مردم نهاد استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، رستمی؛ رئیس حوزه آموزش و پژوهش ادارهکل حفاظت محیط زیست استان قزوین عنوان کرد: تعامل و همکاری با هیئت اندیشهورزی معماری و مدیریت شهری از جمله سیاستهای راهبردی سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ارتباط با جامعه نخبگانی است.
در ادامه نشست، امیررضا درگی؛ دبیر هیئت اندیشهورزی معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین با اعلام آغاز پنل تخصصی، به تشریح اهداف و حوزههای فعالیتی هیئت اندیشهورزی پرداخت.
وی یکی از رویکردهای اساسی هیئت اندیشهورزی را التزام به شاخصهای محیط زیستی و تعامل و ارتباط موثر با دستگاههای اجرایی و انجمنهای مردمنهاد برشمرد و ادامه داد: در راستای حل معضل ترافیک شهر قزوین در مشارکت با فراجا، رویکرد اصلی این هیئت اندیشهورزی توجه به ساختارهای شهر انسانی و مولفههای شهر پایدار مبتنی بر توسعه حملونقل عمومی نظیر دوچرخه، نظام پیادهراهها و افزایش مفصلهای دیداری و ارتباطی فضاهای شهری است.
سید مهدی خطیبی؛ استاد و پیشکسوت حوزه معماری و شهرسازی ایران و عضو هیئت موسس انجمن دوستداران دوچرخه، یک دهه فعالیت این انجمن با عنوان سهشنبههای بدون خودرو در شهر قزوین را تشریح کرد و اظهار داشت: این برنامه هفتگی با هدف ارتقاء سلامت عمومی، کاهش ترافیک شهری و اشاعه فرهنگ استفاده از حملونقل پاک و حفظ و حراست از محیط زیست شهری برگزار میشود که همواره با مشارکت گسترده شهروندان قزوینی روبرو شده است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مولفههای اقتصادی، یکی از ثمرات استفاده از دوچرخه به عنوان یک سیستم حملونقل شهری سبز است که در پی آن صرفهجویی کلان در هزینه مصرف سوخت برای حاکمیت دولتی و نیز صرفه اقتصادی در سبد اقتصاد خانوار قابل بررسی و استدلال است. از دیگر مزایای استفاده از دوچرخه میتوان به کاهش بودجههای دارو و درمان در جهت مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی هوا، عوارض ناشی از کمتحرکی خانوادهها، پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، مدیریت هزینههای مربوط به تعمیر و نیز نگهداری سیستمهای حملونقل موتوری اشاره کرد.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر قزوین به عنوان یک باغشهر و لزوم توجه به حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند زیست محیطی، وضعیت ترافیکی موجود در هستههای مرکزی شهر قزوین را بحرانی توصیف کرد و تدوین راهحلهای پایدار برای این مهم را امری ضروری دانست.
خطیبی افزایش نشاط و شادابی در جامعه را از دیگر نکات مثبت برای توجه به سیستم حملونقل مبتنی بر دوچرخه دانست و بر لزوم آموزش همگانی و فرهنگسازی در این حوزه با مشارکت و حمایت بنیاد نخبگان استان قزوین و دستگاههای اجرایی مربوطه تاکید کرد.
در بخش دیگر، حمیدرضا ساروخانی؛ پیشکسوت تیم ملی دوچرخهسواری ایران و عضو هیئت موسس انجمن دوستداران دوچرخه نیز گسترش فرهنگ دوچرخهسواری در جامعه را در راستای کاهش معضلات ترافیکی مشروط به آموزش همگانی صحیح در راستای شناخت دقیق مشخصات فیزیکی و اصول ایمنی استفاده از دوچرخه دانست و خاطرنشان کرد: رویداد سهشنبههای بدون خودرو با اشتراکگذاری تجربیات و آموزشهای حرفهای و بینالمللی در حوزه دوچرخه شهری و کوهستان بهصورت مدون و با حمایت و مشارکت هیئت اندیشهورزی معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین و سایر دستگاههای اجرایی متولی در استان پیگیری و برگزار میشود.
لازم به ذکر است، در این نشست تخصصی دستگاههای اجرایی استان همچون دفتر مدیریت شهری و شوراهای استانداری قزوین، دفتر تحقیقات کاربردی فراجا، جامعه مهندسان شهر قزوین، کمیته منطقهای آبیاری و زهکشی، کانون تسهیلگران آموزش و پژوهش محیط زیست حضور داشتند.