بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/02/24 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 417
  • - تعداد بازدیدکننده: 403
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون آینده‌‎سازان بنیاد ملی نخبگان:

توانمندسازی اجتماع نخبگان علوم پایه از مؤلفه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور است

سیدمحمدصادق موحد گفت: نگاه متوازن در تدوین برنامه‌های راهبردی برای توانمندسازی و اثربخشی اجتماع نخبگانی در رشته‌های علوم پایه یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سید محمد صادق موحد؛ معاون آینده‌‎سازان بنیاد ملی نخبگان، در اختتامیه چهل و چهارمین مسابقه ریاضی دانشجویی کشور گفت: وقتی پیرامون توسعه پایدار کشور صحبت می‍ کنیم، قطع به یقین یک وجه آن توسعه علمی و ذیل آن توسعه متوازن عرصه‌های مختلف علمی است. توسعه علمی یعنی استمداد از روش عقلانی به منظور خلاقیت علمی، زایش علمی (چسیتی و چرایی) و  تولید دانش فنی و فناوری (چگونگی) که ساحت جامعه شناختی و فرهنگی نیز دارد.

وی گفت: وقتی می‌توان گفت که توسعه علمی شکل گرفته است که کارکردهای نهادهای علمی در جای خود بخشی از ارزش های فرهنگی شده باشند. برای رسیدن به توسعه علمی شرط‌های لازم، متعددی وجود دارد و اولین آن پذیرش اهمیت علم و علم اندوزی است که در پرتو جهان بینی توحیدی اتفاقاً انگیزه های متعدد آیاتی و روایاتی دارد.

موحد با بیان اینکه حدود 10 درصد آیات قرآن؛ انسان را به تدبر در طبیعت دعوت می کند، گفت: بیش از 780 آیه در قرآن به صراحت به موضوع علم اشاره دارد، مانند آیه 28 سوره فاطر «انما یخشی الله من عباده العلما ان الله عزیز غفور»  که می فرماید «از میان بندگان تنها مردمان عالم  و دانا مطیع و خدا ترسند، براستی خداوند عزیز و بخشنده است» و از منظر روایاتی هم مرز زمانی و مرز جنسیتی وجود ندارد.

معاون آینده‎‌سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: در میان عرصه های مختلف علمی هم بی شک علوم پایه و در علوم پایه، ریاضی و علوم وابسته مهمترین نقش را ایفا می کند. زبان مطالعه جهان طبیعت ریاضیات است. علاوه بر مثالهایی در فعالیت های علمی ابوریحان، خوارزمی، ابن هیثم، خواجه نصیر و کارهایی که انجام دادند. فارادی و اورستد در نیمه اول قرن 19 آزمایش‌های مختلفی را در حوزه الکتریسته و مغناطیس انجام دادند. اما وقتی شاهد تحول چشمگیر در این شاخه بودیم که در نیمه دوم همان قرن، ماکسول با زبان ریاضیات تمام مشاهدات آزمایشگاهی فارادی را در قالب معادلات ماکسول نوشت.

موحد گفت: زیرساخت دانش فنی توسط علوم پایه شکل می گیرد. علوم پایه و رشته های زیر مجموعه آن را باید در جایگاه خود نگریست. هر گونه تلاش برای اینکه این نظام‌های علمی را  به سمت رشته های فنی  نزدیک کرد یک خطای راهبردی است. این رشته ها اقتضائات خودشان را دارند. حاکمیت و نظام نخبگانی کشور از اصلی‌ترین حامیان این رشته‌ها به حساب می آیند و نگاه متوازن در تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از اجتماع نخبگانی در رشته‌های علوم پایه یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور است.

معاون آینده‌ساران بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که باید طراحی و اجرا شود زمینه‌سازی برای انتخاب آگاهانه دانش آموزان مستعد برتر و پذیرش آنها در رشته هایی نظیر رشته های ریاضی است. معرفی الگوهای موفق و اثرگذار از دانش آموختگان این رشته ها نیز بسیار مهم است.

موحد در ادامه به ضرورت ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت این دوره ها خصوصا در دوره کارشناسی برای رسیدن به بروندادهای علمی وزین، بسیار حیاتی است و یکی از این مجراها اجرای چنین رویدادهای رقابتی وزین علمی است که چند سالی است توسط انجمن ریاضی  کشور در حال برگزاری است. برای بنیاد نیز این رویداد یکی از مسیرهای شناسایی به حساب می آید.

وی سپس با اشاره به لزوم حمایت از جذب دانشجویان مستعد در رشته های اولویت دار کشور گفت: به بهانه سال جهانی علوم پایه و راهبرد متوازن سازی عرصه های مختلف علمی، بنیاد ملی نخبگان در نظر دارد که طرح ویژه ای برای حمایت از جذب دانشجویان مستعد در رشته های اولویت دار کشور که اقبال به آنها کمتر است با تاکید بر علوم پایه و علوم انسانی اجرا کند که به زودی جزییات این طرح را منتشر خواهیم کرد.  

موحد تصریح کرد: نگاه جامع نگر و واقع بینانه به جامعه مخاطب برای طراحی این برنامه بکار گرفته شده، دغدغه آینده شغلی در این برنامه به حداقل ممکن کاهش می یابند و مسیرهای مختلف برای ورود به این طرح نیز در نظر گرفته شده است. همچنین  در هر مرحله از دانش آموختگی متناسب با رغبت مشمولان این طرح، مسیرهایی  برای اثرگذاری ایشان درنظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: همه ما باید به اندازه استعدادهایمان نسبت به آینده کشور احساس مسولیت و تعهد کنیم. سطح دغدغه مندی و مسئله مندی باید همبستگی معناداری با استعداد  داشته باشد. بدیهی است که بنیاد و سایر بخشهای نظام نخبگانی باید زمینه را برای اثرگذاری اجتماعات نخبگانی فراهم کنند اما نه به این معنا که افراد مستعد صرفا توقع داشته باشند بلکه باید همت کنند با سخت کوشی نقشی در ساختن تمدن نوین اسلامی ایرانی داشته باشند.

 

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 158017
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین