کیانی گفت: حضور نیرویانسانی متخصص و متعهد، ایجاد زیستبوم کارآفرینی و ایدهپردازی را به امری ضروری برای کشور تبدیل کرده است.
![~/Asset/News/News/Image/content-marketing-ideas.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/content-marketing-ideas.jpg)
یاسرکیانی؛ عضو هیئتعلمی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد در گفت وگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به توسعۀ فرهنگ مدرکگرایی در جامعه، گفت: متأسفانه این فرهنگ به برخی دانشگاهها نیز سرایت پیدا کرده است تا جایی که در بسیاری موارد علم عملاً کاربرد محسوسی در جامعه ندارد.
وی افزود: در رشتههای فنی و مهندسی، توجه به مباحث نظری بیش از موضوعات عملی است که این خود یکی از دلایل غیرکاربردیبودن تحقیقات است. از سوی دیگر، در چنین فضایی دانشآموختگان نیز مهارت کافی برای اثرگذاری در جامعه را ندارند.
کیانی برقراری ارتباط نظاممند دانشگاه و صنعت را راهحلی مناسب برای تزریق علم به جامعه برشمرد و ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل عدممهارت کافی دانشگاهیان و درک نادرست آنان از مقتضیات صنعت، اعتماد به دانشگاه تقلیل یافته است که تعریف پروژههای مشترک و موفقیت در آنها میتواند تا حد بسیاری این فضای بیاعتمادی را تلطیف کند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: باید دانست فضای واقعی کار و اشتغال با محیط آزمایشگاه بسیار متفاوت است. چه بسا تحقیقاتی که در مقیاس آزمایشگاهی نتیجۀ خوبی در پی داشته باشد اما در مقیاس کاربردی و صنعتی نتواند در رفع نیازهای کشور نقش مؤثری ایفا کند؛ به همین دلیل برخورداری از دید صنعتی را میتوان اولین نیاز برای ورود دانشگاهیان به این حوزه دانست.
محقق برجستۀ مکانیک اضافه کرد: دانشگاه باید در کنار آموزشهای تئوری (که لازمۀ محیط علمی است) توجه ویژهای نیز به موضوعات کاربردی و مهارتآموزی داشته باشد تا دانشجو علاوه بر افزایش دانش، در بعد عملیاتی نیز بتواند نقشآفرینی کند.
کیانی با اشاره به اینکه دانشگاههای کشور نسبت به کشورهای توسعهیافته، جوان و نوپا محسوب میشوند، یادآور شد: در جوامع پیشرفته بر اساس نیازهای موجود، رشته دانشگاهی تعریف میشود و رشتهها و شاخههای علمی بر مقتضیات بومی حتی در عرصههای فرهنگی منطبق هستند. این روند سبب میشود دانشگاه بالاترین و مهمترین اثرگذاری را در توسعهیافتگی آنها ایفا کند.
وی نیروی انسانی متخصص و متعهد را یکی از ظرفیتهای مهم کشور دانست و گفت: وجود چنین ظرفیت بالایی، ایجاد زیستبوم کارآفرینی و ایدهپردازی را به امری ضروری تبدیل میکند چراکه رشد فناوری، توسعه و پیشرفت پایدار کشور مستلزم ایجاد ساختار منسجم و برنامهریزی راهبردی برای اجتماع نخبگانی است که مهمترین و بهترین نمود آن شرکتهای دانشبنیان است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهرکرد با تأکید با لزوم حرکت به سمت دانشگاههای نسلسوم و کارآفرین، اظهار داشت: راهاندازی و گسترش مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان، حمایت از ایدههای خلاقانه از طریق پارکها و مراکز رشد، برقراری ارتباط بین دانشکدهای، بیندانشگاهی در داخل و خارج کشور، ازجمله راههای مهم برای تحقق دانشگاه نسلسوم است.
کیانی یادآور شد: امروزه در دانشگاههای تراز اول کشور، بخشی از پروژههای دانشگاهی در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری از طریق پروژههای مورد نیاز جامعه انتخاب میشوند و همین موضوع سبب میشود دانشگاه در رویکردهای کشور و حتی منطقه اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویتبندی و ارجاع چالشها و مشکلات موجود به گروههای تحقیقاتی و پژوهشی در قالب پروژه تحقیقاتی میتواند مشکلات موجود را تا حد بسیاری رفع و عرصه را برای توسعۀپایدار مهیا کند.