استاندار فارس گفت: باید این باور را تقویت کنیم که اساتید، دانشجویان و نخبگان جامعه، ظرفیتهایی هستند برای شناسایی و حل مشکلات که نتوانستیم از این استعدادها به خوبی استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ محمد هادی ایمانیه در بخشی از سخنان خود در نشست تخصصی فصل تحول «دانشگاه و دولت، منطق حکمرانی» با تاکید بر اینکه دانشگاهیان و مدیران اجرایی برای تحقق فرمایشات حضرت امام (ره) در بحث مبدا تحول بودن دانشگاه و حوزه، بسیار کم عمل کردهاند، عنوان کرد: اکنون که بیش از ۴۰ سال از انقلاب میگذرد، اگر بپرسیم که دانشگاهیان، مجریان و مدیران چه میزان به راهنمایی ارزشمند امام توجه و عمل کردهاند باید بگوییم که بسیار کم بوده است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه اثرگذاری و اهمیت برگزاری همایشها و جلسات و … به عنوان مقدمه و گام اول در بسیاری از حرکتها و اقدامات قابل انکار نیست، اظهار کرد: نباید تنها به همین اقدام بسنده کرد؛ زیرا با همایش و کنفرانس، کار به اتمام نخواهد رسید.
وی از اهالی دانشگاه خواست در خصوص شناسایی مشکلات شهر، استان و کشور خود، جست و جو، پژوهش و تحقیق کرده و برای حل این مشکلات راهکار ارائه کنند.
ایمانیه گفت: اساتید دانشگاه، دانشجویان و نخبگان باید در انجام تحقیق و پژوهش پیرامون مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه، ورود کنند، مثلاً؛ امروز ما با بحران آب مواجه هستیم، مسئلهای که فارس و بسیاری از مناطق کشور با آن مواجه هستند مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و لازم است دانشگاهیان در ارتباط با چگونگی استفاده بهینه از آب اظهار نظرکنند.
استاندار فارس با بیان اینکه دانشگاهها، مراکز علمی و حوزهها، میتوانند در شناسایی و رفع مشکلات کشور، کمک کنند، گفت: نوع تدریس و حضور دانشجویان در فیلدهای آموزشی و کاری، هنوز درست نشده است، اساتید دانشگاه درس خود را میدهند و عدهای هم درس میخوانند اما وقتی وارد بازار کار میشوند، فاقد مهارت کافی برای کار هستند، این در حالی است که باید این باور را ایجاد و تقویت کنیم که اساتید، دانشجویان و نخبگان جامعه، ظرفیتهایی هستند برای شناسایی و حل مشکلات و باید اقرار کنیم که نتوانستیم از استعدادهایمان به خوبی استفاده کنیم.
ایمانیه با اشاره به وجود الزامات قانونی برای تخصیص یک درصد از اعتبارات به مباحث پژوهشی، گفت: وقتی که در عمل به موضوع ورود میکنیم متوجه میشویم که نوشته شده «یک درصد از کل اعتبارات منهای فصل یک و شش» یعنی فصولی که بیشترین حجم اعتبارات در آنها لحاظ میشود.
استاندار فارس با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری برای اختصاص یک تا سه درصد کل بودجه به مباحث پژوهشی، ابراز امیدواری کرد که استان فارس در این مسیر بتواند برای کشور الگو باشد.
نماینده عالی دولت در استان فارس از اساتید دانشگاه خواست جلسات مشورتی را جدی گرفته و با تمایل کامل و داشتن برنامه در این نشستها حاضر شوند تا شاهد رفع تدریجی مشکلات اساسی جامعه باشیم.
نظر دهید