وبینار «دیپلماسی تجاری و راهنمای ورود به بازارهای بینالمللی» با هدف شناخت بازار و فرصتهای تجاری به همت بنیاد نخبگان استان کهگیلویهوبویراحمد برگزار شد.
در این وبینار، ضمن تعریف دیپلماسی تجاری عنوان شد: هدف اصلی دیپلماسی تجاری تسهیل تجارت و رفع موانع تجاری است و برای بدست آوردن اهداف اقتصادی باید از ابزارهای سیاست خارجی به نحو مطلوب استفاده کرد و بازیگران دیپلماسی تجاری را به درستی شناخت.
در ادامه بیان شد: سفارتخانهها و نمایندگیهای دیپلماتیک، رایزنان بازرگانی و نمایندگان تجاری، کمیتههای مشترک همکاریهای بازرگانی صنعتی، پیمانهای منطقهای، موافقتنامههای تجارت آزاد و ترجیحی و ... مهمترین ابزارهای دیپلماسی تجاری هستند. همچنین بازیگران داخلی و خارجی، دولتی و خصوصی باید به درستی نقش خود را بدانند و در راستای تسهیل تجارت گام بردارند.
در ادامه افزوده شد: در صادرات باید شناخت کافی از بازار هدف داشت، شاخصهای انتخاب بازار شامل اندازه بازار، رشد بالقوه بازار، دسترسی به بازار، ثبات اقتصادی، همسویی سیاسی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی، پیمانهای تجاری و ترتیبات تعرفهای و مزیتهای تولیدی هستند و ثبات کیفیت، مدیریت قیمت، تعهد زمانی، تقویت زیرساختهای صادراتی، تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه سرمایهگذاری، از جمله مؤلفههای موفقیت در کسب سهم در بازارهای جهان است.