بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/08/09 - 10:09
  • - تعداد بازدید: 1407
  • - تعداد بازدیدکننده: 59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
پیوند اهالی رسانه با اقتصاد دانش بنیان/

گذری بر بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات

نمایشگاه مطبوعات، ضمن توجه به نقش پررنگ رسانه در اشکال سنتی خود، آن هم در هیاهوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی سعی بر آن دارد تا رویکرد تعاملی میان فعالان این حوزه را فراهم کند. شاید بزرگترین دستاورد چنین جریانی معرفی عملکرد رسانه‌های گوناگون نه فقط به مخاطبان عام بلکه به یکدیگر باشد. آن هم در شرایطی که رقابت قابل توجهی میان مدیران عامل و مسئول در این فضا وجود دارد.

~/Asset/News/News/Image/نمایش.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اینجا مصلی امام خمینی (ره) است مکانی که این روزها مسیرهای منتهی به آن شلوغ‌تر از همیشه است چرا که شاهد برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات هستیم.


همه روزه طیف وسیعی از اصحاب رسانه و علاقمندان به این عرصه میهمان این نمایشگاه هستند و فضای مصلی متاثر از این رویداد به فضایی فرهنگی تبدیل شده است. در محوطه خارجی مصلی بنرهای تبلیغاتی از رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها به چشم می خورد که هر یک با شیوه تبلیغاتی خاصی سعی در جذب مخاطب بیشتر دارند.



در هر صورت این نمایشگاه ضمن توجه به نقش پررنگ رسانه در اشکال سنتی خود، آن هم در هیاهوی شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی سعی بر آن دارد تا رویکرد تعاملی میان فعالان این حوزه را فراهم کند. شاید بزرگترین دستاورد چنین جریانی معرفی عملکرد رسانه های گوناگون نه فقط به مخاطبان عام بلکه به یکدیگر باشد. آن هم در شرایطی که رقابت قابل توجهی میان مدیران عامل و مسئول در این فضا وجود دارد.



اما آنچه حائز اهمیت به نظر می رسد لزوم توجه به ابعاد جریان ساز در رسانه ها است موضوعی که طی سال های اخیر بیشتر شباهت به جنجال و دعوای جناحی پیدا کرده است. این رخداد نه فقط در بخش های سیاسی که تمامی حوزه های اقتصاد، ورزش، فرهنگ، هنر و علم و فناوری را تحت الشعاع قرار داده و در این مسیر محتواهایی تولید می شود که گاه موجب گمراهی مخاطب و در ادامه سلب اعتماد آنان نسبت به مطبوعات می شود. در چنین فضایی شبکه های اجتماعی با تکیه بر قدرت نفوذ خود میان تمامی طیف ها اعتبار خود در پس فراز و نشیب رسانه های مرجع احیا کرده و تداوم این امر رخوت مطبوعاتی را میان اهالی رسانه به دنبال دارد.



نمایشگاه مطبوعات در چنین شرایطی می تواند تاثیرگذاری خود به عنوان محفل نمایش و عرض اندام فعالان این عرصه را به اثبات رسانده و دیگر بار بر تداوم اثربخشی جریانات قانونی رسانه ها تاکید کند. در بیست و سومین دوره از برگزاری این نمایشگاه همچون دوره های گذشته خبرگزاری ها، روزنامه ها و هفته نامه های حوزه های مختلف با برپایی غرفه محتواهای تولیدی خود را در معرض دید قرار می دهند. اما حضور غرفه هایی همچون "سرآمد" در کنار سایر غرفه ها می تواند تاکید بر رسالت خود یعنی ایجاد پیوندی پویا میان فرهنگ و علم و فناوری داشته باشد. اما آنچه باید مورد توجه مخاطبان "سرآمد" قرار گیرد این است که کشور ما در مرحله گذار از تکیه به اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است و این نیاز وجود دارد تلاش تمام متخصصان و محققان کشور در عرصه علمی به منصه ظهور گذاشته شود.



همچنین آگاهی بخشی از نگاه حمایتی مادی و معنوی مسئولان و معرفی آن دیگر گامی است که می تواند توسعه تولیدات دانش بنیان داخلی را با تکیه به توان متخصصان داخلی رقم زند. موضوعی که در ماهنامه "سرآمد" نیز مورد توجه قرار گرفته است. البته ترویج و فرهنگسازی در زمینه اقتصاد دانش بنیان نیاز به زمان دارد در این راستا نیز ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی سال گذشته جشنواره ای به عنوان "ایران ساخت" را برگزار کرد تا پیوندی محکم میان فرهنگ، هنر و علم و فناوری ایجاد شود، جشنواره ای که حمایت از کالای دانش بنیان داخلی را جزء اهداف خود قرار داده است. پس حضور در نمایشگاه مطبوعات و معرفی هر چه بیشتر آن به مخاطبان و اهالی رسانه می تواند در حرکتمان به سوی اقتصاد دانش بنیان تاثیرگذار باشد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 148358
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین