کیانی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در مصرف کالای داخلی، گفت: حمایت از کالای ایرانی شعاری است که تنها در سایۀ حمایت از اندیشه و توان نخبگانی محقق میشود.
فریبا کیانی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم توسعۀ فرهنگ کارآفرینی و اشتغالزایی در جامعۀ نخبگانی، گفت: علم تنها زمانی در مقام عمل به ثروت تبدیل میشود که اجتماع نخبگانی به عنوان پیشبر و پیشران، به سمت ایجاد شرکتهای فناور و دانشبنیان حرکت کنند.
وی افزود: این حرکت از سویی زمینهساز تحقق اهداف تعیینشده در اقتصاد است و از سوی دیگر سب رونق کارآفرینی خواهد شد.
کیانی با تأکید بر لزوم پرهیز از نگاه صرف مادی به علم، ادامه داد: تبدیل علم به ثروت نباید سبب تنزل جایگاه علم شود. به عبارت دیگر، علم باید سبب ایجاد ثرورت شود نه اینکه در ثروتآفرینی از بین برود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دو مسئله اقتصاد و بیکاری را مهمترین عوامل در بروز مشکلات کشور عنوان کرد و یادآور شد: این دو موضوع اساسی و علاوه بر آنها فقدان زیرساخت در برخی رشتهها و موارد خاص، سبب شده است افراد تحصیلکرده برای حضور در عرصههای کارآفرینی و اشتغالزایی رغبت کمتری داشته باشند که این مهم خود مولد بروز مشکل جدیدی به نام استخدام فارغالتحصیلان است.
وی تصریح کرد: امروزه در کشورهای توسعهیافته و پیشرفته، نخبه و یا حتی تحصیلکردۀ دانشگاهی به عنوان یک کارآفرین وارد عرصههای اشتغال میشود.
کیانی یکی از بزرگترین رسالتهای نخبگان را ایدهپردازی دانست و با لزوم پرهیز از پیچیدگی بروکراسی اداری، خاطرنشان کرد: تسهیل بروکراسی اداری، یکی از عواملی است که سبب دلگرمی و تشویق و ترغیب اجتماع نخبگانی برای ورود به چرخۀ کارآفرینی میشود. به همین دلیل باید در حد امکان این مسیر برای متقاضیان کوتاهتر و راحتتر شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حمایت از کالای ایرانی شعاری است که تنها در سایۀ حمایت از اندیشه و توان نخبگانی محقق میشود. برای موفقیت در این حوزه؛ جدا از حمایتها و ارائۀ تسهیلات، اقدامات فرهنگی نیز نقش بسزایی دارد.
کیانی در پایان با تأکید بر ضرورت حمایت همهجانبه از مستعدانبرتر و مخترعانبرگزیده برای توانمندسازی و حضور در عرصههای کارآفرینی، یادآور شد: معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری و بنیاد ملی نخبگان در چند سال اخیر حمایت خوبی را از فعالان بخش کارآفرینی خاصه در بخش شرکتهای دانشبنیان انجام دادهاند اما باید دانست برای رسیدن به نقطۀ مطلوب، دستگاهها و نهادهای دیگر نیز باید خود را در این مسیر موکلف و موظف بدانند.