امیرذهنی گفت: اشتراک امکانات و تجهیزات موجود، اثرگذاری بهینه دانشگاه در پیشرفت پایدار، رفع نیازهای موجود، اشتغال دانشآموختگان، گسترش تفکر کارآفرینی، همگی از نتایج تشکیل هستههای نخبگانی هدفمند و حمایت از آنها است.
ملیحه امیرذهنی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره مسئلۀ اشتغال دانشآموختگان، گفت: امروزه عملاً فضا و امکان جذب در دستگاههای دولتی و دانشگاه وجود ندارد.
وی افزود: دانشگاه از نیرویانسانی اشباع است و عملاً دانشآموختگان دوره دکتری و حتی افرادی که دورههای پسادکتری رو گذارندهاند نیز نمیتوانند در عضویت هیئتعلمی دانشگاههای استخدام شوند؛ به همین دلیل باید مسیری دیگر برای اشتغال پیدا کرد.
امیرذهنی ادامه داد: غالب دانشجویان و دانشآموختگان دکتری به نوشتن مقاله و یا حقالتدریسی مشغول هستند؛ این قبیل مشاغل قطعاً متناسب با توان و دانش آنان نیست.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز، تعدد دانشگاه و افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلاتتکمیلی را یکی از عوامل بروز مشکل اشتغال دانشآموختگان برشمرد و یادآور شد: این موضوع علاوه بر اشباع بازارکار، سطح توانایی و دانش دانشجویان را نیز کاهش داده است چراکه استاد با افزایش جمعیت دانشجو، عملاً وقت کافی برای ارائه دانش و مخصوصاً مهارتهای عملیاتی را ندارد. در این روند، دانشجو با کیفیت لازم آموزش نمیبیند و نمیتواند در بازار واقعی کار، به موفقیت برسد. در کنار این مسائل، فرد پس از فارغالتحصیلی، توقع استخدام در دانشگاه و یا دستگاههای دولتی را نیز دارد.
این محقق شیمی اظهار داشت: برای اشتغال دانشآموختگان، راهی جز ورود به عرصههای کارآفرینی و دانشبنیان وجود ندارد که البته این مهم نیازمند ایجاد زیرساختهای مهارتی و امکانات و تجهیزات مناسب است. متأسفانه دانشگاههای کشور خاصه در شهرستانها امکانات لازم را برای پژوهش و تحقیق کاربردی ندارند.
امیرذهنی تأکید کرد: نمیتوان و نباید انتظار داشت همۀ دانشگاهها به همۀ امکانات مجهز باشند؛ اما امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در کشور وجود دارد که میتوان با تعامل و همکاری دوجانبه و تعریف پروژههای مشترک، از آنها برای پیشبرد اهداف پژوهشی، توسعۀ منطقهای و ارتقاء توان عملیاتی دانشجویان و دانشآموختگان بهره برد.
وی اضافه کرد: تشکیل گروههای تحقیقاتی هدفمند با حضور متخصصان دانشگاههای مختلف و رشتههای متنوع و مرتبط با موضوع، در کنار فعالان صنعت و افراد موفق در حوزههای تولید و عرضه، خروجیهای بسیار مهمی از جمله اشتراک امکانات و تجهیزات موجود، اثرگذاری ملموس و محسوس دانشگاهیان در توسعه و پیشرفت پایدار، رفع نیازهای موجود در کشور، اشتغال دانشآموختگان، ترویج و گسترش کارآفرینی و تفکر دانشبنیان، در پی خواهد داشت.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد تبریز تصریح کرد: در چنین فعالیتهایی هم گره از مشکلات کشور باز میشود و هم به لحاظ علمی، مقالات باکیفیتی به چاپ میرسد که میتواند جایگاه علمی کشور را ارتقاء دهد.
امیرذهنی خاطرنشان کرد: تشکیل گروههای هدفمند، حمایت از آنها، اشتراکگذاری داشتهها و تجهیز آزمایشگاهها، توسعۀ فرهنگ دانشبنیان و تسهیل ورود به کسبوکارهای نوپا، علاوه بر تمام مزیتهای گفته شده، زمینهساز ماندگاری نخبگانی است. این قبیل فعالیتها بازی برد-بردی است که هم کشور را به نقطۀ مطلوب میرساند و هم با پیشگیری از مهاجرت نخبگان، زمینهساز حضور فعال آنان در چرخۀ خدمترسانی به جامعه بومی میشود که این مهم، خود منشاء خدمات بسیار ارزندهای است.