عسگریسیاهویی با اشاره به اینکه هر پیشرفتی تنها زمانی پایدار محسوب میشود که بتواند ارتباطی منطقی با طبیعت و محیطزیست ایجاد کند، گفت: ارتباط منطقی با طبیعت، شرط پایدار بودن توسعهیافتگی در بخشهای مختلف است.
وی افزود: رسالت کشاورزی و منایعطبیعی تنها تولید غذا نیست بلکه همۀ ابعاد زندگی انسان را پوشش میدهد بطوری که میتوان ادعا کرد بدون توسعۀپایدار کشاورزی، هیچ جامعهای به توسعهیافتگی نرسیده و نخواهد رسید.
عسگریسیاهویی ادامه داد: امروزه هر پیشرفتی تنها زمانی پایدار محسوب میشود که بتواند ارتباطی منطقی با طبیعت و محیطزیست ایجاد کند. بهعبارت دیگر، ارتباط منطقی با طبیعیت، شرط پایدار بودن توسعهیافتگی در بخشهای مختلف است.
محقق برجستۀ کشاورزی با اشاره به موضوع اشتغال دانشآموختگان رشتههای مختلف کشاورزی، اظهار داشت: علیرغم اهمیت بخش کشاورزی، متأسفانه بسیاری از دانشآموختگان کشور را فارغالتحصیلان این حوزه تشکیل میدهند.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابعطبیعی استان هرمزگان اضافه کرد: از سویی، دانشگاهها و مراکز علمی کشور عملکرد قابلدفاعی در تربیت نیرویانسانی متخصص نداشتهاند و نتوانستهاند بر اساس پایش منطقی و احصاء نیازهای موجود، متخصص تربیت کنند. این موضوع تا حد بسیاری به سیستم سنتی دانشگاهها در بخش کشاورزی مربوط است که سبب میشود دانشجویان براساس همان نگاه و نگرش سنتی و بدونتوجه به نیازهای روز جامعه، آموزش ببینند؛ در نتیجه علیرغم تحصیل در دانشگاه، کارآیی و قابلیت لازم را در حوزۀ عملیاتی کشاورزی ندارند.
وی افزود: در این روند، اشباع اشتغالهای متداول سبب میشود تعداد بسیاری از دانشآموختگان نتوانند در حوزه تخصصی خود مشغول شوند چراکه مهارت کافی برای کارآفرینی و ایدهپروری را یاد نگرفتهاند.
عسگریسیاهویی در ادامه مدیریت نامناسب منابع کنونی را یکی دیگر از مشکلات اشتغال دانشآموختگان کشاوری دانست و گفت: سیستم سنتی کشاورزی مانع بزرگی برای اشتغال دانشآموختگان کشاوری است چراکه این سیستم، با علم روز و فناوریهای روز ارتباط نزدیکی ندارد.
محقق برجستۀ کشاورزی خاطرنشان کرد: در کشاورزی، بخشخصوصی به دانشگاه اعتماد و اطمینان کافی و بخشدولتی نیز باور عمیقی به توانایی دانشآموختگان ندارند. این در حالی است که در برخی موارد، برای رفع نیازهای موجود در کشور به متخصص کشاورزی غیرایرانی رجوع میشود.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابعطبیعی استان هرمزگان ایجاد شرکت دانشبنیان و نهادینهشدن فرهنگ کارآفرینی را یکی از ملزومات کشاورزی برشمرد و گفت: ایران کشوری خشک محسوب میشود بنابراین برای استفاده بهینه از موجودی خود، نیاز به علم و فناوری روز دارد که این مهم تنها در فضای شرکتهای دانشبنیان میسر میشود. از سوی دیگر، ایجاد این شرکتها بخش بسیاری از مشکلات اشتغالی را رفع خواهد کرد.
وی تأکید کرد: شرکتهای دانشبنیان بسیاری در دنیا فعال هستند که میتوانند الگوی مناسبی برای حرکت باشند. بررسی چرایی و چگونگی موفقیت آنها و همچنین استفاده از تجربیاتشان میتواند به دانشگاهیان برای رسیدن به نقطۀ مطلوب کمک کند.
عسگریسیاهویی با اشاره به لزوم حمایت از شرکتهای دانشبنیان کشاورزی، یادآور شد: ایجاد این شرکت نیاز به زیرساخت و زمان کافی دارد. از سویی اعمال سیاستهای تشویقی نیز میتواند روند کنونی را تسریع کند. علاوه بر آن، شرکت دانشبنیان باید ارتباط نظامند و مستمری با دانشگاه داشته باشد تا بتواند فعالیتهای خود را با علمروز وفق دهد.
محقق برجستۀ کشاورزی در پایان تأکید کرد: وظیفه و رسالت محقق، تنها چاپ مقاله نیست بلکه باید بتواند براساس نیازهای موجود در جامعۀ بومی، داشتههای خود را بکار ببندد و به عنوان یک لیدر، گروهی پژوهشی متشکل از دانشآموختگان دانشگاهی و براساس مقتضیات روز کشور ایجاد کند. این روند هم اقتصاد کشور را پویا میکند و هم با بکارگیری دانشآموختگان علاوه بر رفع معضل اشتغال، فرهنگ کارآفرینی را در جامعۀ علمی نهادینه خواهد کرد.