حسنزاده گفت: کارآفرینان موفق میتوانند به عنوان پیشبر، مستعدان را به مسیر مناسب جهتدهی کنند خاصه اگر به عنوان استاد نیز در دانشگاه فعالیت دارند.
حسن حسنزاده؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توسعۀ فرهنگ کارآفرینی از راه گسترش استارتآپها، گفت: این اقدام یکی اصول کارآفرینی است البته به شرطی که از متخصصان فن به عنوان مدرس استفاده شود.
وی افزود: در غالب موارد استارتاپها حتی اگر ایده و طرح اولیه مناسبی داشته باشند، در تجاریسازی و تولید دچار مشکلاتی میشوند که روند آنها را مختل میکند؛ بنابراین حمایت در این بخش، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
حسنزاده ادامه داد: حمایتها باید به صورت شرطی باشد؛ به عبارت دیگر، ارائه تسهیلات و یا بستههای حمایتی تنها در صورتی انجام شود که ایده از استانداردهای لازم برای تجاریشدن برخوردار باشد. در این شرایط هم انگیزه مضاعف و هم فضای رقابتی ایجاد میشود.
وی اضافه کرد: در داوریها نیز باید تلاش شود طرحهایی به عنوان برگزیده انتخاب شوند که با فضای واقعی جامعه همخوانی بیشتر و ظرفیت لازم برای عملیاتیشدن و پیادهسازی را دارند. این طرحها میتوانند چالشها و نیازهای موجود در کشور را نیز به خوبی رفع کنند حتی اگر به لحاظ علمی در قالب طرحهای نوآورانه و فناورانه قرار نگیرند.
این محقق مهندسی مکانیک تصریح کرد: مهمترین حمایت از استارتآپها، حمایت از افراد موفق و باتجربه است. این افراد میتوانند به عنوان پیشبر مستعدان را نیز به مسیر مناسب جهتدهی کنند خاصه اگر به عنوان استاد نیز در دانشگاه فعالیت داشته باشند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سیستم مسیر حرکتی اساتید دانشگاهی را جهتدهی میکند، اظهار داشت: در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه، افراد معدودی وارد حوزۀ کارآفرینی میشوند و غالباً خود را در آزمایشگاه و کارگاه و کلاس محدود میکنند و فعالیتها را روی انتشار مقاله متمرکز میکنند. این روند تا حدی به دلیل آئیننامههای موجود است.
وی برقراری ارتباط سیستماتیک صنعت و دانشگاه را یکی دیگر از راههای توسعۀ کارآفرینی قلمداد کرد و گفت: حضور متخصصان هر دو سو، اشتراکگذاری داشتهها و دانستهها و تشکیل تیمهای هدفمندی که توان علمی و عملی را توأمان دارند، میتواند نتایج بسیار مثبتی برای جامعه داشته باشد.
حسنزاده در پایان تأکید کرد: حضور در صنعت نیاز به توانایی و مهارتهای منحصربفرد و مجزایی نسبت به آزمایشگاه و دانشگاه دارد؛ این توان و مهارت را باید از راه برگزاری بازدیدها و تورهای تخصصی از صنایع بزرگ و آشنایی با چالشها و نیازهای واقعی و همچنین برپایی کارگاههای عملیاتی به دانشگاهیان آموزش داد.