عابدینی گفت: مدیریت تعارض از یک سو به معنی به حداقل رساندن قدرت تخریبی است و از سوی دیگر تعارض را به صورت یک پدیده اثربخش، خلاق، سازنده و سودمند مبدل میسازد.
در ابتدای این کارگاه، جعفر عابدینی؛ مدرس کارگاه با اشاره به اهمیت برگزاری این قبیل کارگاهها، گفت: با توجه به اینکه همه افراد در زندگی فردی و اجتماعی خود با مسائل و مشکلاتی مواجهه هستند؛ کسب مهارت مدیریت تعارض و حل مسأله میتواند مقابله سازندهای بین فرد و مشکلاتش ایجاد کند.
وی با بیان اینکه تعارض، رفتاری است که بوسیله برخی از اعضا در جهت مخالفت با دیگر اعضا صورت میگیرد، افزود:. در تعارض، نوعی تلاش آگاهانه به وسیله الف انجام میگیرد تا تلاشهای ب را خنثی کند؛ البته از طریق سد کردن راه او که در نتیجه ب در مسیر نیل به هدف خود مستأصل میشود یا اینکه الف بدان وسیله بر میزان منافع خود میافزاید.
عابدینی در ادامه به تبیین گامهای حل تعارض از جمله مذاکره راجع به مسأله، حل مسأله، مشخص کردن جزئیات مسأله، بارش افکار، توافق و سازش و پیگیری پرداخت و اظهار داشت: با به کارگیری مفهوم مدیریت تعارض، ماهیت و کاربرد تعارض در سازمان، بیش از پیش روشن میشود که مدیریت تعارض از یک سو به معنی به حداقل رساندن قدرت تخریبی تعارض است و از سوی دیگر تعارض را به صورت یک پدیده اثربخش، خلاق، سازنده و سودمند مبدل میسازد.
وی در پایان به تشریح جایگاه حل مسأله در مدیریت، تعاریف حل مأئله، شناسایی شخصیت افراد، تعارض چگونه بوجود میآید، ویژگیها و روابط درونسازمانی، زیانهای ناشی از تعارض، روشهایی برای مدیریت تعارض میان گروهها و فرایند حلمسأله پرداخت.