نیلی مسئلهمحوری را مهمترین عامل در جهتدهی به فعالیتهای تحقیقاتی دانست و گفت: مسئلهمحور بودن تحقیقات علاوه بر تمام مزیتهایی که برای کشور دارد، سبب ایجاد انگیزه در دانشجو نیز میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم افتتاحیه چهارمین دورۀ طرح شهید احمدیروشن با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمیوفناوری ریاستجمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، قائممقام و معاونان بنیاد ملی نخبگان، رؤسای دانشگاههای تهران و صنعتیشریف و جمعی از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای برتر کشور و مستعدانبرتر در دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم، محمود نیلی؛ رئیس دانشگاه تهران گفت: برای ترسیم آیندۀ بهتر باید داشتهها را شناخت؛ نیازها را تحلیل و در نهایت نقشهراه را ترسیم کرد.
وی با اشاره به نقش مهم نیرویانسانی متخصص در توسعۀ جوامع بشری، افزود: خوشبختانه کشور در تعدد نیرویانسانی بسیار غنی است و علاوه بر آن دانشگاههای داخلی نیز عمدتاً در حوزۀ آموزش و پژوهش توانستهاند کارنامه قابلقبولی دریافت کنند تا جاییکه که امروزه میتوان در بخش تربیت نیرویانسانی متخصص و تولید علم، جایگاه کشور را به طور کلی مطلوب توصیف کرد.
نیلی ادامه داد: مهمترین چالش امروز کشور در حوزۀ علم و فناوری، تبدیل علم به کاربرد و تجربه است و تمام فعالیتها اعم از ایجاد پارکهای علموفناوری، مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان برای پاسخگویی و رفع همین نقص انجام شدهاند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برای رسیدن به نقطۀ مطلوب در این حوزه، باید فعالیتهای پراکنده در یک راستا انجام و استراتژی به طور کلی شفاف شود؛ البته این مهم تنها محدود به ایران نمیشود بلکه همۀ کشورها حتی توسعهیافته، برای بهروزرسانی خود و عقب نماندن از چرخۀ رقابتی همواره در حال حمایت از نیرویانسانی متخصص برای تبدیل علم به فناوری هستند چراکه بشر در مسیر تکامل حرکت میکند بنابراین ساختارها نیز باید در این مسیر تغییر کنند.
وی با اشاره به لزوم بکارگیری تجربیات دیگر جوامع در این مسیر، اظهار داشت: مهمترین نهاد برای توسعۀ کشور دانشگاه و مهمترین سرمایۀ نسل جوان و دانشجو است. با این اصل کلی میتوان دورۀ کارشناسی را مهمترین زمان برای تغییر نگاه و نگرش نیرویانسانی و جهتدهی استعدادهای او به سمت نیازهای داخل دانست.
نیلی تصریح کرد: امروزه از موضوعاتی مانند خلاقیت، خوداشتغالی یا کار گروهی به عنوان آموزش مهارتهای نرم یاد میشود. با این تعریف، میتوان دورۀ کارشناسی را بهترین زمان برای ارائه آموزرشهای نرم به دانشجو قلمداد کرد. علاوه بر آن، رشتههای دانشگاهی تنها زمانی میتوانند اثرگذاری بالایی در جامعه داشته باشند که به صورت همافزا با یکدیگر در تعامل باشند و بتوانند نگاهی همهجانبه به مسائل داشته باشند؛ به همین دلیل دانشجو نباید در حصار رشد تکبعدی خود را محصور و محدود کند.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مزیتها و ویژگیهای طرح شهید احمدیروشن، مسئلهمحوری را مهمترین عامل در جهتدهی به فعالیتهای تحقیقاتی دانست و یادآور شد: مسئلهمحور بودن تحقیقات علاوه بر تمام مزیتهایی که برای کشور دارد، سبب ایجاد انگیزه در دانشجو نیز میشود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم افزایش مسئولیتپذیری دانشجویان و مستعدانبرتر، بر لزوم انجام فعالیتهای اجتماعی و نقش آن در رشد شخصیتی دانشجو و مستعدبرتر تأکید کرد و گفت: فرد در قالب فعالیتهای اجتماعی میتواند قدرت خلاقیت و ایدهپردازی خود را افزایش داده و یک موضوع و چالش اجتماعی را در قالب یک پروژه تحقیقاتی تعریف کند.
رئیس دانشگاه تهران در پایان با تأکید بر اهمیت همگرایی و همافزایی در حمایت از استعدادهای برتر و تبدیل علم به کاربرد، خاطرنشان کرد: مدیریت بهینۀ منابع نیازمند همافزایی و تعامل بیشتر بیندستگاهی و بیننهادی و افرایش مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاهیان و نخبگان است.
لازم به ذکر است، محمود سعادتفومنی؛ قائممقام بنیاد ملی نخبگان، آریا الستی؛ معاون سرآمدان و نخبگان، حسن سالاریه؛ معاون آیندهسازان، احسان چیتساز؛ معاون توسعه مدیریتومنابع بنیاد ملی نخبگان، محمود نیلی؛ رئیس دانشگاه تهران و فتوحی؛ رئیس دانشگاه صنعتیشریف، از دیگر حاضران در این نشست بودند.