معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان نقش متصدی در امور اجرایی را ندارد و اگر در اجرای فرآیندی مشارکت میکند، برای قرار گرفتن آن در ریل صحیح است و پس از آن هیچ تصدیگری در امر اجرا نخواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، حسین شجاعی؛ معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان در سیوسومین نشست رییسان بنیادهای نخبگان استانی با بیان اینکه مخاطب این معاونت کودک و نوجوان صاحب استعدادبرتر است، گفت: یکی از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان به نوعی یادآوری وظایف فراموششده دستگاهها و نهادهای دیگر در حوزۀ نخبگان است.
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان نقش متصدی در امور اجرایی را ندارد و اگر در اجرای فرآیندی مشارکت میکند، برای قرار گرفتن آن در ریل صحیح است و پس از آن هیچ تصدیگری در امر اجرا نخواهد داشت.
شجاعی ادامه داد: برنامههای طراحی و اجرا شده در حوزۀ دانشآموزی و معاونت مستعدان باید پس از بررسیهای کارشناسانه ابتدا بهصورت آزمایشی و در سطح استان اجرا و سپس به همه کشور تعمیم داده شوند.
معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برخی از ویژگیهای برنامههای نخبگانی در سطح دانشآموزی، اظهار داشت: قابلیت الگوسازی و تعمیمدهی باید یکی از ویژگیهای مهم این برنامهها باشد؛ علاوه بر آن، برنامهها باید تکرارپذیری نیز داشته باشند و از طرف دیگر وابسته به فرد نباشند تا بتوان بهطور مستمر و مداوم آنها را اجرا کرد.
شجاعی تأکید کرد: برنامهریزی و طراحی برنامههای متنوع در حوزۀ استعدادهایبرتر دانشآموزی دشواریها و پیچیدگیهای بسیاری دارد؛ بهطوریکه اگر برنامهای به درستی اجرا نشود، نهتنها بازخورد مثبت نخواهد داشت بلکه آسیبهای فراوانی نیز به جامعۀ مخاطب وارد میکند.
وی اظهار داشت: در حوزۀ دانشآموزی میتوان برنامههای ابتکاری طراحی کرد اما مهم حرکت در چارچوب رسالتها و مأموریتهای بنیاد ملی نخبگان است. در واقع، بنیادهای نخبگان استانی در این چارچوب مشخص میتوانند نوآوری در طراحی و اجرای برنامهها داشته باشند.
معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامۀ ملی شهاب، یادآور شد: این برنامه متعلق به بنیاد ملی نخبگان، مصوبشده در هیئتامنای بنیاد ملی نخبگان و ابلاغشده توسط رییسجمهور وقت است؛ بنابراین آموزشوپرورش مکلف به اجرای این برنامه است.
شجاعی تصریح کرد: برنامۀ ملی شهاب فعالیت جداگانهای برای معلمان و مدارس محسوب نمیشود بلکه در راستای رسالتهای آنان طراحی شده است.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان محل ترویج علم نیست، اظهار داشت: مسیر نخبگی هر قدر که پیچیده و دشوار باشد، از مسیر دانشآموزی میگذرد. در واقع ابتدای مسیر نخبگی، دانشآموزی است.
شجاعی در پایان با اشاره به جایگاه ویژه بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: این بنیاد باید اعتبارده فرآیندها باشد و نه امتیازده؛ به عبارت بهتر، بنیاد ملی نخبگان باید در مواجه با دستگاههایی که امور اجرایی را برعهده دارند، به عنوان یک دستگاه حاکمیتی عمل کند.